Kannabis lailliseksi

Tintti Luhta
Tampere

/ #330 Pitkä tilitys

25.08.2007 20:44

Keskustelu molemmilla puolilla on saanut itseään toistavia piirteitä. Kommentoisin hiukan.

Kannabiksen kannattajat vetoavat mielellään tiettyihin näkökulmiin:
-vaarattomampaa kuin alkoholi ja tupakka (Entä sitten?)
-lääkkeenä mainio (niin on moni muukin respetituote!)
-laki saatu aikaan arvalla (huono säkä)
-monissa muissa maissa laillinen/dekriminalisoitu (mitä muut edellä vai?)

Vastustajat sen sijaan (hävyttömyyksiä lukuunottamatta) kiinnittävät huomiota:
-päihteet aina pahasta, terveydelliset seikat (Ihan tosi?)
-porttiteoria (kiistanalainen)
-sekakäyttö (tai mitä jos taivas putoaa)
-vain pummit käyttää (millä planeetalla?)

Jne jne jne.

Lyhyesti: Olen maistellut kannabista satunnaisesti, myös parin kaljan jälkeen. Olo on ollut miellyttävä, muttei mitenkään ihmeellinen. Olen myös käynyt Amsterdamissa, joka on miellyttävä kaupunki: Suomi saisi ottaa oppia pyöräteistä. Asiaan: vaikka tuote laillistettaisiin, en varmaan ryhtyisi käyttämään sitä päivittäin. Itse asiassa en juo alkoholiakaan päivittäin. En polta ollenkaan enkä koske teollisesti valmistettuihin huumeisiin. Olen samaa mieltä Miian kanssa, luonnontuotetta olisi pystyttävä käyttämään omiin tarkoituksiinsa laillisesti.

Mietitäänpä muita luonnontuotteita. Erilaiset sienet sekä koristekasvit (mm. päivänsini) sisältävät narkoottisia aineita. Tiedänpä henkilön, jonka parveketta ko. kasvi koristaa ihan vain sen vaikutusten vuoksi. Kasvin nauttiminen on ilmeisesti lailla kiellettyä, mutta siemeniä myydään kukkakaupassa. Höh. Sieniä saa kerätä metsästä, näin tekivät shamaanitkin aikoinaan. Tuskin kukaan tulee vahtimaan mitä metsästä on kerätty. Laki tekee siis kärpäsestä härkäsen.

En menisi ehkä yleistämään kannabissätkien yms coffee shop tuotteiden myyntiä, mutta omalla pihalla/parvekkeella saa kasvattaa mielestäni mitä vaan. Eri asia voisi olla näiden tuotteiden myynti, vaan hetkinen: mitä lakisanoo omatekoisen kaljan tai viinin myynnistä? En meinaan itse tiedä. Toisaalta, jointit Alkoihin voisi olla metka vaihtoehto.

Noh, vielä pikaisesti se mitä tulee pilven polttajiin. En ala analysoimaan itseäni, mutta voin kertoa keiden tiedän kannabista käyttävän. Opiskelijoiden keskuudessa tavara on suosittua (itsekin kuulun kastiin), ja jointti maistuu ihan alaan katsomatta. Oikiksen, kauppiksen ja kasvatustieteellisen alojen opiskelijat (siis jotkut) polttavat, samoin lääketieteellisessä opiskelevat (eihän myöskään unohdeta tulevien lääkäreiden pirtun käyttöä!) - on siis turha selittää että vain "epäsivistyneet" tms. ihmiset ovat kiinnostuneita pilvestä.

Ja vielä. Lapset. Teinit polttavat välitunneilla, Goethen mukaan juovatkin. Eikö alkoholi saa lapsosia kihertämään tunnilla? Luulen, että päihteiden käyttö koulussa on marginaalista, eikä se ole kunnon syy kannabiksen laittomuuteen. Vaikka nuorten päihteiden käyttö onkin lisääntymässä (joidenkin tutkimusten mukaan), voitaisiin syitä etsiä esim. kasvattajista. On vanhempien rooli selvittää päihteiden erot, haitat ja rajat, yhteiskuntaa ei tästä voida syyttää. Ostavathan monet vanhemmat lapsilleen siideriäkin sun muuta mukavaa. Itse kokeilin kyllä alkoholia jo teininä, kokonaista tupakkaa en ole eläessäni polttanut, ja kannabistakin maistoin vasta noin 20-vuotiaana. Luomuihmisenä en voisi kuvitellakaan suosivani tupakkaa, ei-luomuviiniä, ulkomaalaista kaljaa tai Venäjän kautta lahdattua kannabista - mielummin kotimaista ja mieluiten omalta pihalta: puhtaus ennen kaikkea.

Vielä huomautus: Päihteitähän ei ole pakko käyttää, itsekin käytän suht harvoin, mutta se mahdollisuus on ihmisille annettava. Yhteiskunta ei voi holhota lopullisesti. Valinta on aina ihmisen, oli se sitten alkoholi, tupakka, kannabis tai se pirun suklaa tai kahvi joista täällä myös vaahdotaan (en koske kahviin, liiankin paljon suklaaseen..)

Nyt lopetan, kiitos jos luitte.