Kannabis lailliseksi

Veijo Vilperi

/ #3942 Turha liikaa jeesustella

09.12.2012 06:42

Toki meikäläine ymmärtää miksi suurin osa kannabiken pulesta puhujista vertaa sitä viinaan ja tupakkaan, mutta tosiasia on ettei kannabiskaan harmiton ole esimerkiksi kannabis aiheuttaa passivoitumista ja reaktiokyvyn hidastumista eikä sitä missään tapauksessa saa alaikäiselle tai tiellä liikkuvalle tehdä lailliseksi.

Ymmärrän myös vastustajia jotka toteavat että koska kannabis on laissa merkitty huumeeksi niin se on laiton ja vaarallinen mutta muistakaa kuitenkin että laki on kansan päättämä ja sen päätöksen jälkeen on tullut paljon uutta informaatiota aiheesta joten sivistäkää itseänne aiheesta ennen kuin menette ketään narkkariksi syytämään. Ja niille jotka toteavat että ei suomeen uutta laillista huumausainetta tarvita niin en voi sano kun ei tarvitakkaan mutta tuntemistani "pilviveikoista" hyvin harva käyttää alkoholia koska pilvestä tulee mukavampi olo. Toki sekakäyttäjiä löytyy mutta ne kaverit yleensä käyttää paihteitä sekasin jo ennen kun mitään laillistetaan.

Laillistamisella olisi kuitenkin nähdäkseni paljon hyvää:

Jos kannabiksen myynti siirtyisi katukaupasta alkon tapaiseen erikois kauppaan menisi katukaupalta kannattavuus, koska kannabis on laittomuutensa vuoksi rankasti ylihinnoiteltua eikä valtio saa siitä potista euroakaan vero-tuloja, joita voitaisiin käyttää nuorten valistukseen tai johonkin muuhun hyvään tarkoitukseen.

Jo valmiiksi ylityöllistetyiltä poliiseilta vapautuisi huimasti resursseja muihin operaatioihin kun ei tarvitsisi jokaisen vähääkään epasovinnaisen näköisen taskuja ja taloa tarkastaa kannabiskätköjen varalta. Eikä muuten olisi suhteelisen turhia rikosrekisterejä henkilöillä joiden kokeilujen kohdalla on käynyt huono tuuri. (Pystyisi välttämään jos ei kokeilisi mutta kun aiheeseen tutustuu niin alkaa ymmärtämään miksi osa silti tekee päätöksen siirtyä holista hamppuun)

Ja lopuksi mielestäni tärkein pointti eli en usko että kukaan teistä täysi-ikäisitä muuttuisi yllättäen niin kutsumaksenne narkkariksi tai nistiksi vain koska uusi päihde laillistettaisiin. Teillä on jo mielipiteenne ja lapsenne tekevät omat mielipiteensä yleensä jo ennen ensimmäistä kokeiluaan. Toki tilastollinen kasvu olisi suuri ensimmäiset kaksi tai kolme vuotta kun ihmiset myöntaisisivä käyttävänsä ja osa uteliaisuudestaan kokeilisi mutta todellinen käyttäjä määrä ei uskoakseni niin huimasti muuttuisi.

Itse kuten varmaa arvasittekin allekirjoitin adressin ja se että yli 30 tuhatta on samaa mieltä kanssani kertoo siitä että mielipiteitä on molemmin puolin tätä lain aitaa ja tilanteen uudelleen tarkastelu luultavasti tulee ajankohtaiseksi nopeammin kuin uskommekaan.

Anteeksi pitkästä kirjoituksesta ja hyvää jatkoa kaikille holisteille ja narkkareille :D