Kannabis lailliseksi

Hämeenlinna

/ #341

14.09.2007 17:07

Keskeistä on se, että miten paljon kannabiksen laillistaminen/dekriminalisointi veisi markkinoita alkoholilta. Vastustajat väittävät, että laillistaminen vain lisäisi ongelmia, kun taas puolustajat uskovat sen helpottavan alkoholitilannetta tarjoten terveellisemmän vaihtoehdon. Itse uskon totuuden olevan jotain noiden kahden väliltä, ainakin aluksi. Silti, koska kannabis selvästi on merkittävästi vähemmän haitallinen kuin alkoholi, pitäisi ainakin pyrkiä muutokseen. Ihmiset tulevat aina käyttämään jotain päihteitä joka tapauksessa, joten miksipä ei suosittaisi (tai jopa suositeltaisi) niiden vähemmän vaarallisten käyttöä?

Monet ovat olleet huolissaan siitä, miten tämä lakimuutos vaikuttaisi lapsiin ja nuoriin - maalaillaan kauhukuvia välituntisin pössyttelevistä oppilaista, joita ei opiskelu sauhupäissä paljon kiinnosta. Mutta ollaanhan realistisia; ei tällainen toiminta voisi helposti yleistyä, aivan kuten ei kännääminenkään kouluaikana ole yleistä nykyisin. Alaikäisiltä sauhuttelu olisi edelleen kiellettyä, ja vaikka saatavuus helpottuisikin, ei valvonta olisi erityisen vaikeaa, koska kyllähän sen silmistä näkee jos ihminen on paukuissa.

Luettuani lähes kaikki kommentit, voin sanoa, että perusteet laillistamisen puolesta ovat olleet vakuuttavia (etenkin alkupään kommentit). Ainakin näiden keskustelujen ja väittelyiden perusteella ratkaisun pitäisi olla ilmiselvä - valitettavasti Suomen huumepolitiikka näyttäisi olevan sellainen, että kun jokin aine kerran on luokiteltu huumeeksi, ei koko aineesta ole edes lupa puhua. Uskon kuitenkin, että lopulta järki voittaa ja kannabis laillistetaan, vaikka se saattaakin viedä vielä monta aikaa..