Vastustan tiettyjen koirarotujen kieltolakia

Jepa
Vieras

/ #161

29.01.2011 19:56

Mistäs sitä sitte alottais?

No jos alotetaan alusta. Olin alle 5 vuotias, kun koira ensimmäisen kerran puri minua. Olimme vanhempieni kanssa perhetutuilla kylässä. Isäni leikitti heidän irlanninsetteriänsä, kun minä istuin maassa siinä vieressä. Yhtäkkiä koira otti päästäni kiinni. Kulmahammas osui melkein silmääni. Ei mielestäni ollut koiran vika. Isäni tosin olisi voinut riehua sen kanssa kauempana.
Seuraavan kerran koira puri minua kun olin 7 vuotias. Silloin oli kyseessä oma beaglemme. Vanhempani olivat eronneet, ja asuin äitini kanssa muualla. Menin isänpäivänä isälleni, jolle koira oli jäänyt. Koira oli aluksi isäni vieressä sohvalla, ja kun menin sohvalle istumaan koira siirtyi alas. No, koska minulla oli ollut ikävä koiraamme, menin sen viereen lattialle makaamaan. Hetken siinä sitä rapsuttelin. Koira käänsi päänsä pois ja minä tietysti tungin naamani sen pään viereen. Koira lävisti nenäni. Mielestäni kyseessä oli varoitus, mutta kun olin niin lähellä, se osui. Isäni vei minut ensiapuun. Matkalla hän kysyi, haluanko että koira lopetetaan. Vaastasin, että en, koska se oli oma vikani, että se puri.
Aina ei siis ole kyse vaarallisesta koirasta,EIKÄ ETENKÄÄN TIETYN TYYPPISESTÄ, vaikka koira purisikin. Ei myöskään aina omistajan/ kasvattajan tms. syy. Vahinkoja sattuu aina, paremmissakin piireissä. Itselläni on tällä hetkellä laumanvartijaristeytys, joka lenkillä kulkee rentona vierelläni, eikä provosoidu pikkufifeistä, jotka tulevat häntä pystyssä räkyttäen vastaan. En myöskään päästä toisia koiria "moikkaamaan" koiraani.
En voi sietää mamman-pikku-mussukoita, jotka "mamma" päästää haistelemaan toisia koiria, harmittavan usein, lupaa kysymättä. Ja tämmöisiä kun on, paljon, ei ole ihme, että ne pikkufifit pääsevät hengestään. Jännästi kun se menee niin, että isompi saa helpommin pienen hengiltä, kuin pieni ison. Vaikka pienempi varmasti ennemmin tappaisi sen ison, jos vain pystyisi.
Juu, en yleistä en. Tiedänpähän vain enemmän tapauksia joissa pieni koira ja/tai sen omistaja on ollut "kaiken pahan alku ja juuri". Niin ihmisten kuin koirienkin kanssa. Koira-ajokortti voisi olla hyvä idea. Kaikille koiranomistajille, niin nykyisille kuin tuleville.
Jospa tuo nyt riittäis, alkuun. Älytön lakiehdotus. Jos menee läpi, koirani saatte ainoastaan kuolleen ruumini yli!