Vastustan tiettyjen koirarotujen kieltolakia

Vieras

/ #173 Asiallisia perusteluja löytyy rotukieltoa vastaan

29.01.2011 22:07

Lakialoite on hölmö ja allekirjoitin adressin, vaikka kommentteja lukiessa alkoi masentaa. Olisi vakuuttavampaa, jos kaikki lain vastustajat asiallisesti perustelisivat miksi laki on huono, sen sijasta, että kiihkoillaan, mennään henkilökohtaisuuksiin ja sekoitetaan asiaan siihen täysin kuulumattomat asiat. (Esim. omat agressiot tiettyjä ihmisryhmiä kohtaan eivät ole yhtään kauniimpi asia kuin roturasismi koiria kohtaan, eikä niiden agressioiden purkaminen täällä millään tavoin edistä koirien asiaa.)

Tärkein peruste rotukieltoa vastaan on luonnollisesti se, että nuo jo käyttöön otetut kiellot eivät ole missään toimineet toivotulla tavalla ja asiantuntijat ovat lähes yksimielisesti tuominneet kiellot tehottomina. Olen nähnyt eläinlääkäreiden perustellun lausunnon asiasta, mutten nyt löydä sitä. Tässä erään jenkkiläisen es-järjestön näkemys: http://www.aspca.org/about-us/policy-positions/breed-specific-legislation-1.aspx

Sitä ei voi kiistää, etteivätkö isot ja puruvoimaiset koirat voi olla ongelmallisia joskus jopa hyvällä omistajalla, puhumattakaan väärissä käsissä. Yksikin tappo tai paha purematapaus on liikaa, oli kohteena ihminen tai viaton koira. Se miten riskiä pienennetään on toinen asia, mutta rotukiellot eivät tietenkään ole ratkaisu. Sen sijaan pitäisi esim. ottaa käyttöön "koirakortti", mikä tarkoittaisi sitä, että tietyt kriteerit täyttävien koirien (tai mieluummin kaikkien) omistaminen olisi luvanvaraista ja omistajien pitäisi jo eläinsuojelusyistä osoittaa olevansa soveltuvia koiranomistajiksi ja -ohjaajiksi. Esim. kurssitus laumanvartija- ja suojelukoirien uusille omistajille voisi olla paikallaan, erikoisvaatimuksia kasvattajille, luonnetestejä koirille jne.

Sekä eläinten suojelemiseksi vääränlaiselta omistajalta ja kohtelulta, että ihmisten ja eläinten suojelemiseksi vääränlaisen kohtelun uhriksi joutuneilta vihaisilta koirilta tarvitaan kyllä jotain toimenpiteitä. Mitä ne ovat, sitä pitäisi kiihkottomasti harkita asiatuntijavoimin niin että kaikki asianosaiset tahot ovat edustettuina.  Ensimmäisenä toimenpiteenä koirien kasvattaminen, treenaaminen, myyminen ja luonnollisesti käyttö koiratappeluita varten pitäisi yksiselitteisesti kriminalisoida.