Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

/ #62 Re: Re: Miten asia todellisuudessa on

31.01.2013 00:04

#61: Surkeaa suunnittelua - Re: Miten asia todellisuudessa on

On sillä Lehmuskoskella muitakin papereita jäänyt lukematta, kuten HSL:n hallituksen oma pöytäkirja 10.05.2011, aiheena ratikka 8:n kehittämisohjema. Jokuhan koetti tällä palstalla väittää (tyyliin "kaikkihan me tiedämme"), että kasin ratikan keskinopeus olisi 14 km tunnissa. No ei ainakaan tämän pöytäkirjan mukaan. Siinä todetaan, että "raitiolinja 8 on nykyisellään yksi raitiolinjaston nopeimmista linjoista, sillä sen reitti ei kulje aivan ydinkeskustan kautta. Linjan keskinopeus on 15,9 km tunnissa." Koko raitiojärjestelmän keskinopeus oli syksyllä 2010 14,7 km tunnissa.

Kävin tänään kello kädessä mittaamassa sitä aikaa, mikä kasilla menee tällä kuuluisalla Caloniuksenkadun pysäkillä pysähtyessä. Oli paras ruuhka-aika, ja ratikasta tunki ulos sekä matkustajia että lastenvaunuja, joita jouduttiin nostamaan ulos käsin, kun sattui olemaan vanhanmallinen korkea vaunu. Mutta mittaamisesta ei saanutkaan kunnon tulosta, kun ei ollut sekuntikelloa mukana. Rannekellon mukaan koko pysähdykseen meni alle 1 minuutti. Tätäkö tältä linjalta nyt yritetään saada pois hintaan 150 000 euroa?

Liikennesuunnittelijoiden "logiikan" mukaan nopeutusta kannattaa tietysti yrittää niillä pysäkeillä, joilla on eniten matkustajia. Eihän hiljaista pysäkkiä kannata poistaa, vai kuinka? Kas kun ette halua poistaa Oopperan tai Kurvin pysäkkejä, sieltähän vasta sitä säästöä syntyisi.