Adressi Israelin tueksi!

Israel

/ #1532 Knessetiin valitut puolueet 2013 vaaleissa

05.02.2013 13:46

Äänestysprosentti vaaleissa nousi odotetusti korkeaksi: 66,6% Israelin äänioikeutetuista käytti äänioikeuttaan.

Knessetin 120 paikkaa jakautuivat seuraavasti:
Likud-Beitenu, 31 paikkaa
Kahden oikeistopuolueen, Likudin ja Israel Beitenun yhteinen vaaliliitto. Vaalikampanja korosti Iranin ydinaseuhkaa ja Israelin sotilaallista valmiutta.
Likudin johtohahmo on Benyamin Netanyahu josta odotetaan myös seuraavan hallituksen muodostajaa ja pääministeriä. Israel Beitenun johtaja on entinen ulkoministeri Avigdor Lieberman.
Likud internetissä https://www.likud.org.il/en/
Israel Beitenu internetissä http://www.beytenu.org/

Jesh Atid, 19 paikkaa
Näyttävän toimittajauran tehneen Yair Lapidin johtama uusi keskustapuolue oli vaalien suuri yllättäjä. Puolueen pääteemat keskittyvät siviiliyhteiskuntaan, sekulaariseen elämään ja sosiaalis-taloudellisiin seikkoihin.

Avoda, 15 paikkaa
Mm. David Ben-Gurionin, Golda Meirin, Itzhak Rabinin, Shimon Peresin ja Ehud Barakin puolueena tunnettu perinteikäs työväenpuolue, tämänhetkisenä johtajanaan Shelly Yacimovich. Vahva vaaliteema 2013 vaaleissa oli sosiaalinen oikeudenmukaisuus.

Habait HaJehudi, 12 paikkaa
Yksi vaalien paljon puhutuista ryhmistä on sionistisen ortodoksijuutalaispuolueen Habait HaJehudin ja siirtokuntalaisten etua ajavan oikeistopuolue Ichud Leumin vaaliliitto jota johtaa nuori IT-miljonääri ja Benyamin Netanyahun entinen kansiapäällikkö Naftali Bennett. Kampanja on korostanut erityisesti vahvaa armeijaa ja juutalaista identiteettiä.http://baityehudi.org.il/

Shas, 11 paikkaa
Sefardijuutalainen ultraortodoksipuolue jota johtaa Eli Yishai. Israelin entinen sefardipäärabbi Rabbi Ovadia Josef perusti puolueen sefardijuutalaisten omaksi puolueeksi ja se rohkaisee sefardi- ja mizrahi-juutalaisia noudattamaan perinteistä uskonnollista elämäntapaa sekä ajaa heidän etuaan Israelissa.

Jahadut HaTora HaMeuhedet, 7 paikkaa
Kahden  ashkenasijuutalaisen ultraortodoksipuolueen, Agudat Israelin ja Degel HaToran yhteinen vaaliliitto jota johtaa Yaakov Litzman. Puolueet edustavat kahta ashkenasijuutalaisuuden päävirtausta, hasidismia ja liettualaisuutta.

Hatnua, 6 paikkaa
Entisen ulkoministeri Tzipi Livnin johtama uusi keskustapuolue jonka listoilla on myös useita entisiä Kadiman ja Avodan veteraanipoliitikkoja. Kampanjateemoja ovat olleet rauhanprosessin elvyttäminen, sosiaalinen oikeidenmukaisuus ja moniarvoinen juutalaisuus.

Meretz, 6 paikkaa
Sosiaalidemokraattinen, vasemmistolainen sionistipuolue jota johtaa Zahava Gal-On. Kampanjan suurena teemana on ollut tuettu asuntorakentaminen.

Yhdistetty Arabivaalilista-Ta'al, 4 paikkaa
Ibrahim Sarsurin johtama Yhdistetyn Arabivaalilistan ja Ta'alin vaaliliitto joka on erityisesti islamilaisten ryhmien asialla: Yhdistetty Arabivaalilista eli Ra'am ajaa Israelin arabien ja Palestiinan valtion perustamisen asiaa. Se on erityisen suosittu Israelin beduiinien keskuudessa. Myös Ta'al eli Kansallinen Arabiliike on arabipuolue.

Hadash, 4 paikkaa
Arabi-juutalainen sosialistinen liittouma joka jatkaa entisen kommunistipuolueen perinnettä. Puolue korostaa vetäytymistä Länsirannalta ja siirtokuntien evakuointia sekä Israelin ja perustettavan Palestiinan, kuten myös Israelin ja arabien välistä rauhaa, tasa-arvoista yhteiskuntaa sekä työläisten oikeuksia. Puoluetta johtaa Mohammad Barakeh.

Balad, 3 paikkaa
Sekulaari palestiinalais-kansallinen puolue joka ajaa Israelin julistamista kahden kansan (juutalaisten ja arabien) valtioksi. Puoluetta johtaa Jamal Zahalka.

Kadima, 2 paikkaa
2005 perustettu liberaali keskustapuolue  – tunnettu erityisesti entisten pääministereiden Ariel Sharonin ja Ehud Olmertin puolueena sekä presidentti Peresin ja Tzipi Livnin entisenä puolueena. Tällä hetkellä puoluetta johtaa edellisen parlamentin oppositiojohtaja Shaul Mofaz.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…