VETOOMUS JYRKI KATAISEN EROTTAMISESTA

Veli K.

/ #1955 aidin pikku poika lahti ulkomaille, lahti rahoineen muille maille

14.02.2013 14:51

Kataisen "voitto" ei mene läpi:
"Suu kermassa kuin mummon syöttämällä kissalla"
Pääministeri Jyrki Katainen kertoi olevansa "mielettömän iloinen" EU-budjettiratkaisun lopputuloksesta. Moni muu ei ole.

(ATTE KAJOVA)

(MATTI MATIKAINEN)

(PETRI PUROMIES)
LUE MYÖS

Urpilainen ja Katainen kiittelevät EU-budjettiratkaisua: Suomen päätavoitteet täyttyivät

HS: Suomen EU:n "budjettivoitosta" tulossa miljoonien lisälasku!

Pääministeri Jyrki Katainen (kok) ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd) ylistivät lauantaina kilpaa Brysselin huippukokouksessa saavutettua EU:n budjettiratkaisua vuosille 2014-20.

- Meidän tapamme neuvotella näytti tuottavan tulosta. Siinä oli kaksi vaihtoehtoa. Joko Suomi pistää nyrkkiä pöytään ja lähtee hakemaan maksupalautusta. Tai sitten se, että toteamme, että emme pidä maksupalautusjärjestelmästä ylipäänsä. Sen takia emme halua olla häirikkö, ja sen takia haluamme saada maksupalautuksen budjetin kautta. Tämä onnistui, "mielettömän iloiseksi" oloaan kuvaillut Katainen selvitti lauantaina STT:lle.

Entisen kansanedustajan ja europarlamentaarikon Esko Seppäsen (vas) ilo ei ole ihan yhtä mieletöntä.

- Olet nyt yhtä uskottava kuin palatessasi muutamia vuosia sitten siitä Brysselin kriisikokouksesta, jossa sanoit valtioiden selättäneen markkinavoimat. Tänään kaikki tietävät, että sitä lausuntoa antaessasi et ollut huomannut tulleesi itse heitetyksi neuvoston molskille selälleen pankkien niskalenkistä, Seppänen kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan, joka on avoin kirje Kataiselle.

- Nyt sinulla on taas suu valkeassa kermassa kuin viikset mummon syöttämällä kissalla. Valkoinen on antautumisen väri.

Urpilainen ja Katainen torjuivat lauantaina puheet siitä, että Suomen olisi Tanskan tavoin pitänyt lähteä vaatimaan itselleen niin sanottua maksupalautusta. Sellaisen saavat Ruotsi, Saksa, Britannia ja Itävalta. Seppäsen mukaan sovun hakeminen tulee vielä kalliiksi.

- Piru sinut periköön, Jyrki, kun et tunnusta tosiasioita vaan markkinoit Suomen voittona sitä, mitä Suomi Saksan peesissä saa ilman omaa tahtoa. Sellainen sopuilu tulee isänmaallemme kalliiksi.

"Luvassa kylmää kyytiä"

Seppänen ei ole ainoa, joka ei Kataisen mieletöntä iloa jaa. Rankkaa kritiikkiä on tullut monesta leiristä.

- Hallitus yrittää vaieta EU:n rahoituskehysneuvottelujen epäonnistumiset, keskustalainen kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila kirjoitti sunnuntaina tiedotteessa.

Anttilan mukaan luvassa on "kylmää kyytiä". Suomalaisille viljelijöille seuraa jopa viiden prosentin tulonmenetys maatalouden suorien tukien kolmen prosentin leikkauksista, tilatuen tasauksesta uusien ja vanhojen jäsenmaiden välille ja maatalouden kriisirahaston 2,8 miljardin euron rahoituksesta.

- Näistä päätöksistä on oltu hiljaa. On vain hehkutettu 600 miljoonan euron maaseuturahoituksen kirjekuorta.
Google-mainokset
Alkoholiongelman hoito
Yli 70% onnistuu Contralin avulla Tehokas suomalainen menetelmä
www.contral.com

- On kysyttävä, miksi pääministeri Katainen ei neuvotellut Suomelle maksupalautusta. Kaikilla muilla nettomaksajilla sellainen nyt on. Myös Tanska sai 900 miljoonan euron maksupalautuksen - siis 130 miljoonaa euroa vuodessa jäsenmaksualennusta. Pääministerin on kerrottava, mikä on Suomen nettomaksuosuus vuonna 2014. Tämän hän on jättänyt sanomatta.