Ei ydinvoimaa Ruotsinpyhtäälle - Nej till kärnkraft i Strömfors

Kampuslandet

/ #1 Ei ydinvoimaa Ruotsinpyhtäälle

14.10.2007 19:21

Ruotsinpyhtään saaristossa on voimassaoleva kaava, jonka avulla hallitaan saariston pienrakentamista ja muuta maankäyttöä. Kaava on toiminut tähän päivään saakka oikein hyvin. Saaristomme on säilyttänyt monimuotoisuutensa, elinkelpoisuutensa ja viehätyksensä sekä asukkaittensa viihtyvyyden.

Nyt on monikansallinen ydinvoimayhtiö, Fennovoima Oy (E.ON - Saksa, Boliden - Ruotsi, Outokumpu - Espoo, Rauman energia, Katternö - Pohjanmaa) tyrkyttämässä piskuisen Ruotsinpyhtään kunnan teollisuuden koskemattomaan saaristoon jopa 1400 mW:n ydinvoimalaa.
Sanomattakin on selvää, että voitot kyseisen ydinmiilun tuottamasta hyödystä valuvat saksalaisten ja ruotsalaisten hyödyksi ja Pohjanlahden rannikolle, kaikkien haittavaikutusten ja riskien jäädessä Ruotsinpyhtään kunnan ja saariston asukkaitten ja kesävieraitten riesaksi.
Ovatko Ruotsinpyhtään kunnanvaltuutetut valmiita kaavoittamaan uudelleen tämän saaristoidyllin täysin ulkopuolisten toimijoitten rahalliseksi hyödyksi?
Tähän asti on jokainen saunarakennus, venesuuli, mökki, laituri, veneväylän ruoppaus ja lisärakennus tai laajennus vaatinut perusteellista harkintaa, jotta rantamaisemiemme silmiähivelevää kauneutta ei pilattaisi maisemaan sopimattomilla rakenteilla. Edustaako megalomaanisen koon omaava ydinvoimalaitos silmiä hivelevän kauneuden esteettistä huippua suomalaisen ulko- tai sisäsaariston silhuetissä?