Kipinän koulun välipalat palautettava

Pudasjärven kaupungin tekemässä talouden sopeuttamisohjelmassa on vuonna 2020 tehty seuraavanlainen päätös, koskien lasten välipaloja:     Ei-lakisääteiset extra-palvelut, kuten välipalat ovat n. 300.000 €/vuosi. Välipalaa tarjotaan jatkossa vain esikoulu- ja alakouluikäisille, joilla päivä kestää klo 15.00 saakka (koulutyö tai iltapäiväkerho). Välipalan tarjoaminen perustuisi vanhempien tekemään tilaukseen.   Kipinän koulun lasten kannalta tämä päätös ei ole kovinkaan hyvä. Tammikuussa 2022 Kipinän koulun oppilaiden välipalojen tarjoaminen lopetettiin.   Kun tätä kyseistä päätöstä on tehty, niin onko siinä otettu huomioon, että Kipinässä koululaisten päivä alkaa jo klo. 8.30?  Pitkänä päivänä, jolloin välipala on ennen tarjoiltu, koulu loppuu oppilailla 14.15. Esimerkiksi Hirsikampuksella koulu alkaa klo. 9.00 ja päättyy pitkänä päivänä klo. 15.00. Ajallisesti tätä eroa koulupäivän pituuteen tulee 15 minuuttia. Lisäksi Kipinässä näihin aikatauluihin vaikuttavat oppilaiden koulukuljetukset.   Suurin osa Kipinän koulun oppilaista on kuljetusoppilaita, jolloin todellisuudessa heidän päivänsä alkaa jo paljon aiemmin kuin 8.30, ensimmäiset oppilaat ovat koululla jo 7.40. Koulupäivä päättyy myös  paljon myöhemmin kuin 14.15. Viimeisimmät oppilaat ovat kotona vasta 15.15. Pisimmillään kuljetusoppilaiden päivän pituudeksi tulee seitsemän ja puoli tuntia. Kyllä väittäisin, että aikuistakin ihmistä alkaa siinä ajassa jo huikoa ilman välipalaa. Lisäksi tämä välipalojen lopettaminen laittaa oppilaat epätasa-arvoiseen asemaan. Osa oppilaista tuo välipalat kotoaan ja osalla niitä ei ole ollenkaan. Lasten välipalat ovat keskenään erilaisia, joka aiheuttaa myös ongelmia.   Toivoisin, että tämän välipalojen lopettamisen päätöksen tehneet ottaisivat asian vielä harkintaan, ei ole kovin reilua, että lapset joutuvat olemaan nälissään vain sen takia, että koulu ei Kipinässä lopu klo.15.

Tällä adressilla vaadimme, että Kipinän koulun oppilaiden välipalat palautetaan oppilaille ja mahdollistamme oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun myös syrjäkylillä.

Sanna Parkkila, vanhempien edustaja Kipinän koulu    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Sanna Parkkila, vanhempien edustaja Kipinän koulu voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…