Kortepohjan yleiset saunavuorot

Hyvä JYY-Palvelut Oy,
tämä adressi on vastine Kyläläiset -sähköpostilistalla 8.3.2016 tulleeseen tiedotteeseen, jossa ilmoitettiin Kortepohjan ylioppilaskylän yleisten saunavuorojen perumisesta kahden viikon ajaksi alkaen 9.3.2016. Syyksi tähän peruutukseen ilmoitetaan se, että määrätyt henkilöt ovat olleet saunavuoroilla vielä vuoron loppumisajankohdan jälkeen.
Peruutus on epäoikeudenmukainen sitä suurta joukkoa kohtaan, joka käyttää yleisiä saunavuoroja niiden käyttöaikojen puitteissa. Tällainen rangaistuskäytäntö muistuttaa lähinnä armeijameininkiä eikä sovi ylioppilaskylän henkeen. Saunakäyttäytymisen parantamiseksi olisi syytä etsiä jokin muu keino, joka kohdistuisi nimenomaan aikarajojen rikkojiin.  Jos yleistä joukkorangaistusta on pakko panna toimeen, se voitaisiin toteuttaa niin, että saunojen loppuaikaa aikaistettaisiin puolella tunnilla kahdeksi viikoksi. Tällöin toimenpide kohdistuisi nimenomaan myöhäisiin saunojiin eikä isoon massaan viattomia sauna-aikatauluja noudattavia kyläläisiä. Tosin myöhäisinäkin aikoina saunassa käy aikatauluja noudattavia saunojia, mutta kahden viikon ajan tällainen muutos olisi kestettävissä.