Kulttuurisota lopetettava Suomessa

Suomalaisessa yhteiskunnassa on yhä selkeämmin nähtävissä jakautuminen kahteen vastakkaiseen leiriin (konservatiivit vs. liberaalit), jotka rinnastuvat Yhdysvaltojen demokraatti- ja republikaanipuolueisiin. Nämä leirit eivät keskustele, tee kompromisseja, jaa arvoja tai kykene muutenkaan rakentavaan dialogiin keskenään. Niiden olemassaolo perustuu pitkälti toistensa vastustamiseen.

Me, tämän adressin allekirjoittaneet, uskomme, ettei yllä kuvailtu polarisaatio ole yhteiskunnallemme eduksi. Pikemminkin uskomme, että polarisaatio uhkaa arvovapaata demokraattista yhteiskuntaa. Blokkipolitiikassa yksilön on pakko asettua arvoissaan ja elämäntapavalinnoissaan oman blokkinsa taakse, jottei hän kohtaisi syrjintää. Äärimmilleen venyneen polarisaation vaikutukset nähdään Yhdysvalloissa, jossa republikaanipuolue aktiivisesti kaventaa demokratiaa, kiistää vaalituloksia ja rajoittaa abortin kaltaisia ihmisoikeuksia.

Emme usko, että kulttuurisodan lietsominen (poliittisten kohujen nostattaminen, vastapuolen mustamaalaus, ihmisten aktivoiminen näihin toimiin yms.) edesauttaa ylläolevien ongelmien ratkaisua. Sen sijaan vaadimme toimenpiteitä, joilla tilanne voidaan rauhoittaa.

Konservatiiveille (Kristilliset, Perussuomalaiset, osa Kokoomuksen kannattajista...) esitämme alla olevat vaatimukset

a. Perusteellinen irtisanoutuminen rasismista. Rasismilla tarkoitamme ajattelua, jossa tietyt ihmisryhmät nähdään rotuun, etnisyyteen, kansallisuuten tai muuhun rinnastettavaan syyhyn vedoten alempiarvoisina.

b. Kaikkien rasismia lietsovien nettikirjoitusten poistamista, mukaanluettuna Halla-Ahon Scripta-blogi kokonaisuudessaan.

c. Nollatoleranssia rasistisille puheenvuoroille Eduskunnan sisällä.

Emme edellytä anteeksipyyntöjä aikaisemmista kirjoituksista, koska kirjoitusten poistamisen myötä niiden anteeksipyytely muuttuu merkityksettömäksi. Emme myöskään edellytä, että Perussuomalaiset luopuisi maahanmuuttokriittisyydestä. Haluamme että maahanmuuton ongelmakohdat nousevat jatkossakin esiin keskusteluissa, jotta niihin voidaan oikealla tavalla puuttua. Korkea-arvoisilta poliitikoilta edellytämme puhetta maahanmuutosta faktapohjaisesti ja ilman rasismia.

Liberaaleille (Vasemmistoliitto, SDP, Vihreät, RKP, Liike Nyt...) esitämme oheiset vaatimukset

1. Uudelle hallitukselle tulee antaa työrauha, mikä edellyttää pidättäytymistä uusien kohujen esille nostamisesta. Haluamme, ettei vanhoja nettikirjoituksia enää tongittaisi, koska niiden tonkiminen vahingoittaa ihmisiä ja Suomen mainetta.

2. Yritykset kaataa demokraattisesti valittu hallitus täytyy lopettaa välittömästi.

3. Oikeistopuolueiden leimaaminen fasisteiksi täytyy lopettaa. Sen sijaan asioista täytyy puhua faktapohjaisesti niiden oikeilla nimillä. Tämä edellyttää eron tekemistä Perussuomalaisten ja fasistien (mahd. Sinimusta Liike Suomessa) välillä. Haluamme ettei ketään enää haukuttaisi natsiksi ilman raskaita perusteluja, koska nimittely lietsoo kulttuurisotaa ja vahingoittaa sen kohteeksi joutunutta ihmistä.

4. Uuden hallituksen mustamaalaamiseen perustuvat nettiryhmät täytyy lopettaa. Kyse on sosiaalisen median kaikukammioista, joissa vihaa lietsotaan suomalaisten välille.

Emme edellytä, että "vihervasemmisto" "myy arvonsa" konservatiivipuolueille. Päinvastoin, vähemmistöjen oikeuksia pitää jatkossakin puolustaa keskusteluissa. Sen sijaan haluamme, että epäkohtiin puututaan asiapohjaisesti ilman konservatiivipuolueisiin kohdistuvaa hyökkäämistä.

Kaikille ihmisille meillä on yhteinen toive, että käyttäisimme tulevina kuukausina vähemmän sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media lietsoo poliittista vihaa, koska sen algoritmit nostavat esiin kirjoituksia, jotka keräävät niiden provokatiivisuuden takia eniten tykkäyksiä. Toivomme, että sosiaalisen media käyttäjät pidättäytyvät vihapostauksista ja niiden kommentoinnista.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Ville Kivijärvi näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…