Lappeenrannan sisäliikuntahalli Amikselle

3FECCA5B-5DCE-4CBF-9302-FA04258FBA29.jpegMe allekirjoittaneet haluamme sisäliikuntahallin suunniteltuun paikkaan Amikselle.

Lappeenrannan kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti lokakuun 2020 lopussa, että uusi sisäliikuntahalli rakennetaan Armilan kaupunginosaan ammattikoulun kentän viereen ja samalla lämmitettävä jalkapallokenttä peruskorjataan.

Hallia on odotettu rakentuvan Etelä-Karjalaan jo -80 luvulta saakka ja nyt sen toteutuminen on jo hyvin lähellä. Tämä hanke tulee saada päätökseen mahdollisimman nopeasti. Sen myötä yleisurheilijat, kesäpalloilulajien edustajat ja monet muut urheilijat ja kuntoilijat saavat kauan kaivatun harjoittelu- ja kilpailutilan talvikaudelle. Hallissa pystytään pitämään tarvittaessa myös isoja yleisötapahtumia.

Sisäliikuntahalli sijoittuisi Amiksen jalkapallokentän viereen urheilukenttäalueelle, joka on arboretumin keskellä Valtakadun eteläpuolella. Arboretum käsittää Valtakadun pohjoispuolella Pappilanpellon alueen sekä Valtakadun eteläpuolella vesitornin ja Lepolankadun välisen alueen. Lasten liikennekaupunki on osa arboretumia, joka on kooltaan yhteensä noin 14,5 hehtaaria.

Jalkapallokenttä siirtyy hallin myötä nykyisestä sijainnistaan idempään, Lauritsalan suuntaan, jolloin se osa nykyisestä arboretumin puistoalueesta muutetaan kentän käyttöön. Jalkapallokentän siirtyessä itään päin sen pääty siirtyy tämänhetkisten suunnitelmien mukaan arboretumin alueelle noin 40 metrin matkalla eli arboretumista noin 4 200 m2 muokataan kentän tarpeisiin. Se tarkoittaa, että arboretumin kokonaispinta-alasta poistuisi noin 3 prosenttia.Kaupunginpuutarhuri Laura Ratilaisen mukaan poistuvalla arboretumin alueella kasvaa nykyisin pääosin vaahteroita ja mäntyjä. Alueella on myös muutamia muistopuiksi istutettuja puita, joista osa on melko nuoria ja mahdollisesti siirrettävissä toiseen paikkaan. Keskusteluissa on ollut myös mahdollisuus saada arboretumiin moninkertaisesti korvaavaa puistoa tuon kolmen prosentin tilalle.
EC093E2C-52D1-4486-86D3-4A25C3000653.jpeg

Sisäliikuntahallin sijainti Amiksen lämmitettävän jalkapallokentän vieressä mahdollisimman lähellä kaupungin keskustaa ja vieressä olevia isoja oppilaitoksia on monella tapaa paras vaihtoehto. Näin sijoituspaikka tarjoaa vahvasti synergiaetuja ja Halli on sijoittumassa nyt paikkaan, jossa sen päivä-, ilta- ja viikonloppukäyttö on mahdollisimman tehokasta ja liikenneyhteydet ovat erinomaiset.

Tärkeä kriteeri päätetylle sijaintipaikalle on ammattiopiston ja Kimpisen koulun läheisyys. Kimpisen koulun ja urheilutalon tilat eivät pelkästään riitä kahden ison oppilaitoksen yli 3 200 opiskelijan sisäliikuntatilatarpeisiin ja myöskään ammattiopiston ei tarvitse rakentaa omaa liikuntatilaa remonttinsa yhteydessä. Näin myös hallin päiväaikainen käyttö on turvattu. Hallin viereistä lämmitettävää tekonurmikenttää käyttävät voivat hyödyntää muun muassa sisähallin pukutiloja, sosiaalitiloja sekä suunniteltuja kahviotiloja. Päätetyllä sijoituspaikalla saavutetaan myös synergiaetuja urheilutalon ja uimahallin sekä Kimpisen urheilupuiston kanssa.