Leikkipuisto Lohikäärmepuistolle uusi rakennus

Me allekirjoittaneet vetoamme leikkipuistotoiminnan johtajaan Hanna Linnaan ja Helsingin kaupungin Varhaiskasvatuslautakuntaan, että leikkipuisto Lohikäärmepuistoon Helsingin Vuosaaressa rakennettaisiin uusi puistorakennus. Nykyinen rakennus on palvellut meitä 1970-luvun alusta, mutta enää se ei vastaa käyttäjien tarpeisiin. Useat kävijät ovat myös saaneet erilaisia oireita vietettyään tiloissa aikaa, joten on mahdollista, että rakennuksessa on sisäilmaongelmia.

Tilat ovat ahtaat etenkin iltapäivisin, kun koululaiset saapuvat puiston pitämään iltapäiväkerhoon. Tiloja on myös lähes mahdotonta jakaa erilaista toimintaa varten. Tästä johtuen kerhotoiminnan aikana (esimerkiksi Ilo liikkua -jumpat) puiston käyttäjät pääsevät vain ulkovessaan eikä heillä ole mahdollisuutta lasten ruoan lämmittämiseen. Soisimme myös mielellämme henkilökunnalle rauhallisen taukotilan, jota heillä ei nyt ole käytössään. Henkilökunta syö lounaansa pienessä keittiössä, jossa me puiston käyttäjät käymme lämmittämässä lastemme ruoat. Monet uudet kävijät ovat myös luulleet, että keittiö ei ole käytössä eikä mahdollisuutta ruoan lämmitykseen ole.

Pohjois- ja Keski-Vuosaaren puolella tila on ainoa, jota ihmiset voivat vuokrata omiin tilaisuuksiinsa. Leikkipuisto Lohikäärmepuiston toiminta on meille vuosaarelaisille perheille erityisen tärkeää ja merkittävää hyvinvoinnin edistämiseksi. Se toimii myös ennaltaehkäisevänä työnä syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Lohikäärmepuistossa järjestetään ohjattuja vanhempi-lapsi -kerhoja, jotka tukevat perheen hyvinvointia sekä auttavat vanhempia verkostoitumaan keskenään. Paikka on myös Vuosaaren ainoa, joka tarjoaa ilmaisen, viikoittaisen mahdollisuuden vanhempien ja lapsien yhteiseen askartelu- ja kädentaitotuokioon ohjatussa kerhossa.

Leikkipuisto Lohikäärmepuisto on Pohjois- ja Keski-Vuosaaren ainoa leikkipuisto, jossa tarjotaan ohjattua toimintaa ja jossa on mahdollista viettää aikaa lasten kanssa myös puiston sisätiloissa. Mikäli vanha rakennus puretaan ja uusi rakennetaan tilalle, onkin äärimmäisen tärkeää saada väistötilat, joissa toiminta voi jatkua rakennustöiden ajan. Väistötilat ovat erittäin tärkeät myös suuren koululaismäärän vuoksi.

FM Minna Intke-Hernandez    Ota yhteyttä adressin tekijään