Lipunmyynti G-junissa Lahden ja Riihimäen välillä säilytettävä

Kesällä 2018 aiotaan lakkauttaa lipunmyynti Lahden ja Riihimäen välillä liikennöitävistä G-junista: "kylmäasemille" (Herrala, Järvelä, Lappila, Mommila, Oitti, Hikiä) aiotaan asentaa lippuautomaatit. Konduktööripalveluja "tehostettaisiin" niin, että konduktöörit lipunmyynnin sijaan vain tarkastaisivat lippuja sekä siirtyisivät junista toisiin, jolloin joissakin junissa mahdollisesti olisi henkilöstönä vain kuljettaja.

Lipunmyynti junissa on merkittävä osa turvallista ja vaivatonta junamatkustamista:

• väliasemilta junaan nousevilla sekä asemien lipunmyyntiaikojen ulkopuolella pitää olla mahdollisuus ostaa lippu lipunmyyntivaunussa; etenkään monilla ikäihmisillä ei ole käytössään nettiä tai älypuhelinta, ehkei monilla turisteillakaan
  • lippuautomaatit olisivat taajamien laidoilla olevilla pysäkeillä sekä sään armoilla että ilkivallan kohteina: automaattien toiminta olisi etenkin talvisin hyvin epävarmaa
  • Lahden asematunnelissa olevien lippuautomaattien käyttö on turvatonta etenkin iltaisin.

Perinteiset konduktööripalvelut tulisi säilyttää:

• liputta matkustaminen varmastikin yleistyisi, jos junissa olisi vain satunnaisia lipuntarkastuksia lipunostomahdollisuuden sijaan
  • ilman konduktöörejä ilkivalta ja roskaaminen mitä todennäköisimmin lisääntyisi
  • konduktöörit auttavat liikuntaesteisiä matkustajia ja nostelevat lastenvaunuja korkeaportaisiin juniin/junista
  • pelkällä olemassaolollaan konduktöörit ehkäisevät häiriökäyttäytymistä sekä puuttuvat häirintätilanteisiin
  • junan kuljettaja ei voi reagoida SOS-ilmoitukseen, joten satunnainenkin konduktöörittömyys olisi ilmeinen turvallisuusriski
  • onnettomuustilanteissa konduktöörit käynnistävät pelastustoimet ja osallistuvat niihin sekä ohjeistavat ja rauhoittavat matkustajia
  • automaattikuulutukset eivät kata matkustajien tiedontarvetta: konduktöörit esimerkiksi neuvovat matkustajia jatkoyhteyksistä henkilökohtaisesti ja etenkin poikkeustilanteissa, he osaavat kertoa risteysasemien tulo- ja lähtölaiturit sekä kuuluttavat viivästyksistä ja muista erityistilanteista.