Lohikosken lähikirjasto tulee säilyttää

KIITOS KAIKILLE 530 ALLEKIRJOITTANEELLE!

Adressi on toimitettu kulttuuri- ja liikuntalautakunnan puheenjohtajalle ja varapuheenjohtajalle kokouksessa esitettäväksi.

********************

Jyväskylän kaupungin kulttuuri- ja liikuntalautakunta on keskiviikkona 15.9.2021 päättämässä Lohikosken lähikirjaston lakkauttamisesta vuonna 2023.

Kirjastolla Lohikoskella on yli puolivuosisataiset perinteet. 1960 aloitti Taulumäellä Lohikosken kirjasto, joka siirtyi 2010 Lohikosken koulun yhteyteen. Kirjasto on avoinna kolmena päivänä viikossa 5-6 tuntia kerrallaan. Koulu ja varhaiskasvatus hyödyntävät tätä kulttuuripalvelua hyvin aktiivisesti, samoin kuin alueen muut asukkaat. Pihapiiriin rakentuu vielä uusi päiväkoti, jonka lapsiluku on kaksinkertainen nykyiseen verrattuna. Lähikirjasto on hyvin keskeinen kulttuuripalvelu näille 500 lapselle ja lähiasukkaalle.

Lohikoskella ollaan jo pidempään kaivattu kohtaamispaikkaa erityisesti nuorille. Tällä hetkellä kirjasto on ainoa sisätila, jossa on mahdollista kokoontua koulupäivän jälkeen kahtena päivänä viikossa. Kirjasto on kaikenikäisten kohtauspaikka, lukuharrastuksen ylläpitäjä ja tiedonhaun mahdollistaja. Tämän ylevämpiä toiveita nuorten ajanviettopaikalle ei juuri voida esittää. Tahtotilamme on ollut ennemmin kehittää nykyisen kirjaston toimintaa laajemmaksi, kuin luopua siitä kokonaan.
Kirjasto tarjoaa lasten ja nuorten lisäksi henkireiän myös monelle muulle alueen asukkaalle. Kirjastossa tärkeää on saavutettavuus, joka koskee kaikkia yhteiskuntaluokasta riippumatta.

Kirjaston lakkauttamisesta syntyvä "säästö" on hyvin pientä, mutta sivistyksellisesti voidaan menettää paljonkin. Toivomme näkevämme päättäjien ajavan sivistyksen asiaa Jyväskylässä.

***********

Adressi toimitetaan kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokoukseen ke 15.9.2021. Aikaa allekirjoittaa on valitettavasti vain keskiviikkoon puoleen päivään saakka!

************
”Libraries will get you through times of no money better than money will get you through times of no libraries.”

-Anne Herbert

Lohikosken koulun vanhemapainyhdistys ry, Lohikosken asukkaat    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Lohikosken koulun vanhemapainyhdistys ry, Lohikosken asukkaat voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…