Mikkelin kotihoidon työntekijöiden ja vanhusten puolesta!

Kuntamme ongelmana on vanhustenhoidossa, kotihoidon työntekijöiden vähäinen määrä ja työssäjaksaminen. Vanhusväestö ja kotihoito lisääntyy kun laitospaikkoja supistetaan jatkuvasti. Osa vanhuksista ei pääse laitoksiin tai palvelutaloihin, vaikka haluaisivatkin. Jonot ovat aivan liian pitkät palvelutaloihin. Moni kärsii yksinäisyydestä, masennuksesta, ahdistuksesta ja turvattomuudesta tämän vuoksi.

Kotihoidon asiakasmäärät ja hoidollinen vaativuus kasvaa jatkuvasti. Ns. vuoteeseenhoidettavia, täysinhoidettavia, täysin muistisairaita ja monisairaita asiakkaita on yhä enemmän. Kodin ylläpitoon ja perusasioihin ei löydy riittävästi hoitajilta aikaa. Ainoastaan vanhukset ja hoidettavat eivät ole niitä jotka tästä kärsivät. Kotihoidon työntekijät ovat lujilla, ja jaksamisensa äärirajoilla työssään. Tauot eivät monesti toteudu, ja asiakaspaikkojen määrä yhdessä työvuorossa voi hipoa usein 20 kpl. Tässä samalla he vastaavat turvapuheluista ja niiden hoidosta koko kunnan alueella, alueittain. Työntekijöiden sairastuessa esim. vko:n lopusta tai illoista, ei varahenkilöstöä useinkaan löydy tähän paikkaamaan tilannetta. Silloin asiakaspaikat menevät jakoon ja työmäärä kasvaa. Vanhukset ja työntekijät ovat näin altistuneet tapaturmille, ja hoitovirheille. Inhimillisyys katoaa ja katoaa päivä päivältä hyvinvointivaltiossamme. Päättäjät pitäisi saada heräämään ja toimimaan. Muuten koko pakka tulee kaatumaan ennen pitkään ja kukaan ei ole onnellinen.

Haastetaan Mikkelin kaupungin päättäjät tulemaan kotihoitoon töihin 1 työpäiväksi!