Muuramen Sykkeen toiminta uhattuna

Muuramen kunnan Asukaspalveluiden lautakunta on päättänyt 10.5. kokouksessa, että liikuntaseurojen aikuisten liikuntasalivuorot muuttuvat maksullisiksi 1.8.2011 alkaen. Hinnat ovat keskimäärin KOLMINKERTAISET verrattuna Jyväskylän liikuntasalivuorojen hintoihin liikuntaseuroille.

Tanssi- ja voimisteluliikuntaseura Muuramen Syke ry on yleishyödyllinen yhteisö (verottajan päätös 15.10.2009) ja se on sekä Keski-Suomen Liikunta ry:n että Suomen Voimisteluliiton jäsen. Lapsijäseniä Muuramen Sykkeellä on n. 330 ja aikuisjäseniä n. 80. Sykkeellä on mahdollisuus osallistua aikuisten ryhmiin tai kesäjumppiin myös kertamaksuilla. Lasten ryhmistä voidaan luetella alle kouluikäisten ryhmistä mm. vauvatanssi, taaperotanssi, sportti- ja tarzankerhot sekä voimistelu. Kouluikäisille on ollut tarjolla joukkuevoimistelua, mixdancea, street- ja breakdancea sekä parkouria. Syksylle 2011 on suunniteltu mm. telinevoimistelua. Aikuisten liikunta on erilaista terveysliikuntaa (mm. kahvakuula, naisvoimistelu, zumba, kuntojumppa, core, kesäjumppa) sekä lisäksi Sykkeellä on kaksi naisten esiintyvää ryhmää.

Liikuntasalivuorojen maksujen vuosivaikutus on seuralle noin 5000 e, joka on merkittävä summa. Päätöstä ei perustella taloudellisin syin vaan syistä, joihin on mahdollista vaikuttaa muutenkin kuin rokottamalla aktiivista, toimivaa liikuntaseuraa, joka haluaa tarjota liikunnaniloa vauvasta vaariin. Seuran osallistujamaksut ovat olleet mahdollisimman alhaiset ja kannattavilla aikuisten vuoroilla on rahoitettu niiden lasten ryhmien toimintaa, jotka muuten olisi pitänyt kannattamattomia lopettaa.

Lautakunnan tekemän päätöksen seurauksena Sykkeellä ollaan pakotettuja nostamaan seuran jäsen- ja kertamaksuhintoja ja sitä Sykkeen hallitus ei halua tehdä. Haluamme antaa tuloluokkaan katsomatta jokaiselle mahdollisuuden liikuntaan ja sen tuomiin terveysvaikutuksiin. Emme voi ymmärtää miksi kunta haluaa liikuntaseuran jäsenmaksujen olevan korkeampia?

Toinen vaihtoehto Sykkeellä on lopettaa lasten liikuntaryhmät kokonaan; tällä tavoin vähennetään ainoan seuraan palkatun työntekijän työtuntimäärää merkittävästi (eli suomeksi sanottuna hänet lomautetaan osa-aikaisesti tai irtisanotaan) ja säästetään kuluissa.

Kolmas vaihtoehto on lopettaa seuran toiminta kokonaan. Miksi toimia kunnassa, jossa ei tueta voimisteluseuran toimintaa? Seura on perustettu vilpittömin mielin ja erityisesti lasten asialla, jos seuratyöstä viedään ilo ei sitä kannata tehdä.

Allekirjoittamalla tämän adressin olet mukana pyytämässä, että lautakunnan päätös muutettaisiin muuramelaisten liikuntaseurojen toimintaa tukevaksi, ei sitä estäväksi, päätökseksi.

Johanna Pitkälä    Ota yhteyttä adressin tekijään