Niittykodin toiminta turvattava

Turun sosiaali- ja terveyslautakunta päättää 19.5. Sininauha Oy:n Niittykodin toiminnan jatkosta. Vaihtoehtoina on joko Niittykodille myönnettävä optiovuosi tai palvelun uudelleen kilpailuttaminen. Optiovuosi tarkoittaa sitä, että Niittykoti voi jatkaa toimintaansa ainakin vuoden 2022 loppuun. Palvelun uudelleen kilpailuttaminen sen sijaan tarkoittaa sitä, että palvelun järjestäminen arvioidaan uudelleen, ja Niittykodin toiminta voi loppua. Niittykoti on Turun ensimmäinen asunto ensin-periaatteella toimiva asumisyksikkö ja toimintaperiaatteensa vuoksi tarpeellinen ja tärkeä palvelu. Tätä merkittävämpi asia on kuitenkin se, että Niittykoti on asukkailleen nimensä mukaisesti Koti. Koti, johon on avaimet. Koti, jossa on oma sänky, oma suihku, oma kahvinkeitin, oma rauha. Koti, jossa elämään ja asumiseen saa myös tarpeellista tukea. Myös toimijana Sininauha Oy on erityisen laajasti ja tehokkaasti verkostoitunut Turun muiden mielenterveys- ja päihdetoimijoiden kanssa. Tämä näkyy toimivana ja saumattomana yhteistyönä, joka samalla luo parhaat edellytykset yhteisten asiakkaiden monimuotoiseen kuntoutumiseen.   Niittykodin tarjoamien palveluiden uudelleen kilpailuttaminen tarjoaa Niittykodin asukkaille ja muille turkulaisille vain huonoja vaihtoehtoja. Jos palvelut tarjotaan nykyistä edullisemmin, niiden laatu todennäköisesti heikkenee. Jos palveluja tarjoaa jatkossa toinen toimija, nykyiset tärkeät ja merkittävät ihmissuhteet asukkaiden ja työntekijöiden välillä katkeavat, ja uusien suhteiden rakentaminen vie pohjaa jo tehdyltä työltä. Jos asumisyksikkö sijoitetaan naapuruston painostuksesta kauemmas muusta asutuksesta, sitä pyöritetään tyhjillään – asukkaat tarvitsevat yhteiskunnan palveluita. Lopputuloksena on Turussa jo ennestään huolestuttavien asunnottomuuslukujen kasvu, pahoinvoinnin ja turvattomuuden lisääntyminen katukuvassa sekä kustannusten nousu. Niittykoti on ollut toiminnassa vasta reilun vuoden, mikä on lyhyt aika minkä vaan uuden toiminnan muotoutumiselle, etenkin koronapandemian aikana. Me allekirjoittaneet vaadimme, että Niittykodin toiminta nykymuotoisena turvataan ja lopettamisuhan sijasta toimintaa pyritään kehittämään kaikille turkulaisille turvallisempaan suuntaan.

Emilia Kunnaton & Sanna Järvensivu, Turun hyvinvointitoimiala    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Emilia Kunnaton & Sanna Järvensivu, Turun hyvinvointitoimiala voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…