Nollatoleranssi rasismille Espoon luottamustehtäviin valittaville

Nollatoleranssi rasismille, syrjinnälle ja vihapuheelle Espoon kunnallisiin luottamustehtäviin valittaville.

Suomen perustuslain 6 § mukaan ihmisiä on kohdeltava yhdenvertaisesti. Laki pitää sisällään myös erityisen syrjintäkiellon henkilöön liittyvien, kuten alkuperän, iän, uskonnon, mielipiteen tai sukupuolisen suuntautumisen perusteella. Lisäksi Suomi on sitoutunut kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin, kuten kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevaan kansainväliseen yleissopimukseen, ks. mm. http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?nodeid=31460&culture=fi-FI&contentlan=1

Tästä huolimatta ihmisoikeuksista piittaamattoman kehityksen suunta on ollut jatkuvasti nähtävissä julkisessa keskustelussa vihapuheena ja syrjivinä kannanottoina sekä meillä että maailmalla. Erityisen huolestuttavaa on, että näin voivat toimia myös poliittista valtaa luottamustehtävissä käyttävät henkilöt ilman puolueen johdon puuttumista asiaan, asemaansa menettämättä. Tämä kertoo vakavasta arvopohjan rapautumisesta, joka täytyy saada pysäytetyksi.

Myös meillä Espoossa, Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa on toistuvasti tullut julkisuuteen edellä mainittujen, perustuslakiin kirjattujen syrjimättömyyssäädösten vastaisia, rasistisia kommentteja kunnallisissa luottamustehtävissä julkista valtaa käyttävien henkilöiden toimesta. Näin siitä huolimatta, että täällä valtuutettuja on myös erikseen pyydetty allekirjoittamaan rasismin ja vihapuheen vastaiset sopimukset, joihin he ovat näin toimiessaan sitoutuneet.

Seuraavat kuntavaalit ovat edessä 9.4.2017. Me tämän adressin allekirjoittaneet vaadimme, ettei yksikään uusi valtuustoryhmä valitse tärkeisiin luottamustehtäviin rasismia tai vihapuhetta julkisesti harjoittavia henkilöitä. Jos valtuutettu tai muu luottamustehtävään valittu syyllistyy edellä mainittuihin, on valtuustoryhmän, kunnallisjärjestön ja viime kädessä puolueen puheenjohtajan puututtava asiaan välittömästi.

Adressin voi allekirjoittaa siihen saakka, kunnes uusi kunnanvaltuusto on muodostettu ja luottamustehtävät jaettu. Sen jälkeen adressi tullaan luovuttamaan kaikkien valtuustoryhmien ja kunnallisjärjestöjen puheenjohtajille Espoossa, sekä puolueiden puheenjohtajille.

Heini Saikkonen (sd)

Iiris Mikkilä (sd)