Oravaniemi jatkossakin taiteilijoille

Sammattilainen taidemaalari Adolf Lietsalo testamenttasi 1950-luvulla omaisuutensa ja Oravaniemen ateljeensa Suomen Taiiteilijaseuralle. Suomen Taiteilijaseura perusti 1991 Ateljeesäätiön hoitamaan kiinteistöomaisuuttaan. Nyt Ateljeesäätiö on vastoin Lietsalon testamentin henkeä sekä Suomen Taiteilijaseuran edustajiston vuosikokouksen (19.5.2006) enemmistön tahtoa myymässä Oravaniemeä. Jopa Sammatin kunnanhallitus on ottanut myönteisen kannan Oravaniemen nykyisessä muodossaan säilyttämisen puolesta (Länsi-Uusimaa 21.6.2006). Oravaniemi on sadan vuoden ajan liittynyt läheisesti Sammatin kulttuuriperintöön.

Lukuisat taiteilijat ovat vuosien varrella nauttineet Oravaniemen hienosta luonnosta, isosta järvenselästä, ympäröivistä metsistä ja Sammatin kulttuurimaisemista. Toivomme, että näin olisi vastaisuudessakin.

Oravaniemen rakennukset on tarkoitettu kesäkäyttöön, ne ovat asumiskelpoisia ja tällaisina ne voidaan asianmukaisella ja ammattitaitoisella kiinteistönhoidolla myös säilyttää. Paikan vuokratuotto riittää kattamaan kiinteistön normaalit hoito- ja korjauskustannukset. Emme vastusta uusien työtilojen hankkimista Helsingistä, mutta kannattaako Oravaniemi uhrata sen vuoksi? Oravaniemen henkinen ja taloudellinen arvo vain kasvaa tulevaisuudessa. Toivomme, että tämän ainutlaatuisen luonnonmiljöön annista saisivat nauttia vielä monet tulevat taiteilijasukupolvet.

Jos tahdot Oravaniemen säilyvän Suomen Taiteilijaseuran jäsenistön käytössä jatkossakin, allekirjoita tämä vetoomus ja lähetä eteenpäin. Vetoomus toimitetaan Ateljeesäätiölle ja taiteilijaliitoille. Lisää tietoa aiheesta löytyy seuraavista lehdistä: Taiteilija 2/2006, Länsi-Uusimaa 21.6.2006 ja Ykkössanomat 13.4.2006, 1.6.2006 ja 15.6.2006.

Tervehtien

Jari Juvonen, kuvanveistäjä