Pittbullterrierin pitäminen kiellettävä myös Suomessa

Maa- ja metsätalousministeriölle

Sisäasiainministeriölle

Pyydämme kunnioittaen, että maa- ja metsätalousministeriö ja sisäasiainministeriö ryhtyvät toimenpiteisiin pittbullterrieri-nimisen koirarodun Suomessa pitämisen kieltämiseksi.

Kysymyksessä oleva koira on taistelukoiraksi kehitetty ja se on erittäin vaarallinen toisille eläimille ja myös ihmisille. Tapauksia, joissa tuohon tappajarotuun kuuluva koira on hyökännyt toisten koirien ja ihmisten kimppuun, on ollut viime vuosien aikana erityisen runsaasti. Viimeinen tiedossa oleva tapaus sattui perjantaina 2.9.2011 Helsingin Pihlajamäessä, jossa tuon rodun tappajakoira tappoi kylmäverisesti pienen yorkshirenterrierin ja aiheutti pikkukoiraa ulkoiluttaneelle naiselle vakavia fyysisiä vammoja.

Tapaukset on ilmoitettu poliisille ja viety oikeuteen. Kuitenkin esimerkiksi Helsingin Kalliossa tappajakoira on ehtinyt hyökätä useampien koirien ja näiden omistajien kimppuun ennenkuin se on määrätty lopetettavaksi ja lopetettu oikeudenkäynnin jälkeen. Myös Pihlajamäen tapauksessa poliisi on antanut tappajan takaisin omistajalleen. Poliisi on ilmoittanut, ettei koiraa takavarikoida sellaisissa tapauksissa, joissa poliisilla ei ole tietoa kuin yhdestä hyökkäyksestä. Ihmettelemme, miksi tappajan annetaan hyökätä useampien kimppuun ennenkuin poliisi takavarikoi sen.

Kyseisten taistelukoirien pitämistä on rajoitettu useissa Euroopan unionin maassa. Pittbullterrierin pito on kielletty Tanskan, Saksan ja Hollannin ohella myös Ranskassa, Englannissa ja Kanadassa.

Pyydämme ministeriöiden pikaisia toimenpiteitä sen pitämisen kieltämiseksi myös Suomessa

Helsingissä syyskuussa 2011