Antakaa Hangon kehittyä paremmaksi kaupungiksi

Hanko on lähes 10 000 asukkaan kaupunki, jonka väkiluku kaksinkertaistuu kesäisin. Kaupungissa on pulaa majoituspaikoista eikä yhtään tasokasta hotellia.

Nyt Hangolla olisi ainutlaatuinen mahdollisuus saada tasokas kylpylähotelli, saada hotelli Regatta kunnostettua ja osin entisöityä, saada uusi rakennus aikoinaan palaneen Grand-hotellin tilalle sekä aivan uusi korkeatasoinen asuinalue Kuningatarvuoren hakattujen louhikkojen tilalle.

Nämä hankkeet liittyvät toisiinsa ja koska Grand-tontin kaavasta on valitettu, se ilmeisesti kaataa kaikki yllämainitut hankkeet. Valittajia on 5: naapuritalon omistaja, helsinkiläinen Sandell, Mirjam Majava, Hilkka Källström, Hangon ympäristöyhdistys sekä Luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri. Hangon ympäristöyhdistyksen valituksen ovat allekirjoittaneet Pertti Sundqvist ja Kalevi Keynäs. Pertti Sundqvist on myös Luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin hallituksen varajäsen. Valtuuston yksimielisesti hyväksymästä kaavasta valittaneet yksittäiset henkilöt estävät tuhansien hankolaisten pitkäaikaisten toiveiden toteutumisen.

Hankolaisten toivelistalla on jo pitkään ollut uimahalli. Hankoon on toivottu tasokasta hotellia ja kaupungissa on jatkuvasti liian vähän työpaikkoja naisille. Valittajien vuoksi hankolaiset eivät tulevaisuudessakaan pääse kylpylään uimahallihinnoin, kylpyläpalvelua ei ole myöskään matkailijoille, kunnollista hotellia ei edelleenkään ole kaupungissa, rakennusaikaisia työpaikkoja ei synny eikä myöskään yli 200 pysyvää työpaikkaa kylpylähotellissa, joista suurin osa on naisille.

FAKTOJA:

-Kuningatarvuori on tällä hetkellä pilalle louhittua joutomaata.

-Grandin tontti ei ole luontoa, vaan keskustatontti, jolta rakennus on kauan sitten palanut. Nyt sielä on ympäristöön sopimaton jäätelökioski ja epämääräinen käymälä.

-Naisille on liian vähän työpaikkoja.

-Ellei valituksia olisi, kylpylähotellin rakentaminen alkaisi kuukauden sisällä.

Vetoomus:

Me allekirjoittaneet toivomme, että valitukset vedetään pikaisesti pois ja valtuuston yksimielinen päätös saa lainvoiman, jotta yllämainittujen hankkeiden rakentaminen voi alkaa.