RATTIJUOPPOUDEN RANGAISTUKSIA ON TIUKENNETTAVA

Täällä adressilla tuetaan kansalaisaloitetta, jossa vaaditaan rattijuopoille tiukempia rangaistuksia. Kansalaisaloitteen on allekirjoittanut yli 62 000 henkilöä ja se on toimitettu eduskuntaan jo vuonna 2014. Nyt vaadimme että nykyinen hallitus käsittelee aloitteen ja sen vaatimukset kuten vuonna 2015 eduskunnassa on päätetty.

Kansalaisaloite 17.8.2013

Me allekirjoittaneet kansalaiset koemme, että oikeustajuamme on loukattu. Luottamuksemme Suomeen oikeusvaltiona horjuu rattijuoppojen liian lievien rangaistusten vuoksi. Jopa kuolemantapauksia aiheuttaneiden rattijuoppojen rangaistukset jäävät usein pienemmiksi kuin esim. talousrikollisten.  Näin rattijuoppojen aiheuttamia valtavia inhimillisiä kärsimyksiä vähätellään ja yhteiskuntaamme kalvavaa ongelmaa, alkoholismia, väheksytään.

Rattijuoppojen rangaistusten keinoiksi ehdotamme :

- Rattijuopon ajoneuvon välitöntä haltuun ottamista valtiolle riippumatta siitä, kenen ajoneuvo on.

- Mahdollisimman varhaista puuttumista ongelmaan. Ensimmäistä kiinnijäämistä pitäisi seurata ajokielto ja hoitoonohjaus.    Seuraavien kiinnijäämisten seurauksena olisi tilanteen mukainen pakkohoito ja rangaistuksena ehdoton vankeus.

- Rattijuoppojen aiheuttamat kuolemantapaukset pitää tulkita tapoiksi ja loukkaantumiset tapon yrityksiksi.

- Rattijuoppouden promillerajan laskemista.

-Rattijuopon ilmoittamatta jättäminen pitää tehdä rangaistavaksi.

STIFFER PENALTIES FOR DRUNK DRIVING

This is a statement of support for citizens’ initiative kansalaisaloitetta demanding stiffer penalties to drunken drivers. The initiative, signed by more than 62,000 people, was submitted to Parliament in 2014. We now require the present Government to consider the initiative and the demands, as decided by Parliament in 2015.   Citizens’ Initiative of 17 August 2013

We, the undersigned citizens, feel that our sense of justice has been offended. Our confidence in Finland as a state governed by the rule of law is shaken because of too lenient punishments to drunken drivers. Drunken drivers who cause death often receive less severe punishments than, say, economic criminals.  Enormous human suffering caused by drunken drivers is being belittled and alcoholism, a deep-rooted problem in our society, is being played down.

We would suggest the following penal measures:

Immediate seizure of the drunken driver’s vehicle by the state, irrespective of who owns the vehicle.

Intervention as early as possible. A first-time offender should be given a driving ban and referred for treatment. Repeated     offences should be followed by involuntary treatment, as the situation demands, and punished by unconditional imprisonment.   – Deaths caused by drunken drivers should be interpreted as manslaughter and injuries as attempted manslaughter.

The blood alcohol content limit should be lowered.

Failure to report on a drunken driver should be a punishable act.

STRÄNGARE STRAFF FÖR RATTFYLLERI

Detta är en stödförklaring för medborgarinitiativet kansalaisaloitetta som kräver strängare straff för rattfylleri. Initiativet har undertecknats av över 62 000 personer och skickades redan år 2014 till riksdagen. Nu kräver vi, att landets nuvarande regering behandlar initiativet och dess krav enligt riksdagens beslut år 2015.   Medborgarinitiativ 17.8.2013

Vi undertecknade medborgare upplever att vår rättskänsla har kränkts.  Vår tillit till Finland som rättsstat vacklar på grund av alltför lindriga straff för rattfylleri. Till och med rattfyllerister som förorsakar dödsfall straffas ofta mildare än t.ex. ekonomiska brottslingar.   Enorma mänskliga lidanden ringaktas och alkoholismen, ett frätande problem i vårt samhälle, underskattas.

Vi föreslår följande bestraffningsmedel:

- Att en rattfyllerists fordon omedelbart beslagtas av staten, oberoende av vem som äger fordonet.

- Att man ingriper i ett så tidigt skede som möjligt. Att den som första gången åker fast för rattfylleri får körförbud och hänvisas till vård. Att den som gör sig skyldig till fortsatt rattfylleri  ordineras till tvångsvård enligt situationens krav och döms till ovillkorligt fängelsestraff.

- Att dödsfall som förorsakats av rattfyllerister tolkas som dråp och skador som försök till dråp.

- Att promillegränsen för rattfylleri sänks.

- Att underlåtelse att anmäla en rattfyllerist straffbeläggs.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Sanna Pukkinen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…