Ristiinan lukion säilyttämisen puolesta

20191006_181354.jpg

Tällä adressilla haetaan jatkuvuutta Mikkelin lukion Ristiinan toimipisteen toimintaan. Mikkelin kaupungilla on tällä hetkellä lakkautusaate lukion osalta.

Lukio on välttämätön Ristiinan ja Suomenniemen elinvoimaisuuden turvaamiseksi.

Perusteluja:

• Pitkät välimatkat ja huonot joukkoliikenneyhteydet. Lukiolaisella ei ole mahdollisuutta omaan autoon eikä ikä riitä ajokorttiin. Oppilaiden koulumatka voi kasvaa jopa yli 60 km yhteen suuntaan, jos pitäisi käydä Mikkelissä.
  • Julkisen liikenteen vuorot eivät sovellu opiskelurytmiin, päivät venyvät kohtuuttomiksi,  joka vaikuttaa opiskelijan jaksamiseenkin.
  • Vähätuloisen perheen lapsi ei välttämättä pääse/lähde lukioon, jos matkakulut kasvavat.
  • Yläkoulussa opiskelu voi vaarantua, jos pätevät aineenopettajat eivät saa vaadittuja työtuntien määriä täyteen ilman lukion tunteja.
  • Uusi tai paluu muuttaja on tehnyt/tekee asuinpaikka valintansa, koska löytyy peruspalvelut ja lapselle/lapsille on alueella päivähoito, peruskoulu ja lukio.
  • Oma lukiokoulutus on tärkeä elinvoimatekijänä, palveluvarustuksen täydentäjänä ja paikallistalouden vahvistajana monine kerrannaisvaikutuksineen.
  • Keskittämällä palveluita ja koulutusta kaupunkeihin ei saada muuta aikaiseksi kuin pienten taajama-alueiden autioitumista.
  • Ristiinan lukiossa on hyvä yhteishenki, niin oppilaiden kuin opettajienkin välillä. Pienen opiskelijamäärän vuoksi opettajat tuntevat oppilaat ja osaavat auttaa yksilöllisesti. Kaikki apua tarvitsevat sitä myös saavat. Isossa lukiossa voi jäädä helposti ryhmän ulkopuolelle, eivätkä opettajat ehdi panostaa samalla tavalla oppilaisiin.
  • Nuorilla, jotka ovat alle 18 vuotiaita tulee olla mahdollisuus opiskeluun turvallisessa ja läheisessä kouluympäristössä.
  • Nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi meidän on taattava tasapuoliset mahdollisuudet opiskeluun omalla paikkakunnalla ja omassa kylässä.

Allekirjoitamme, ettei kaupunki lakkauttaisi tervettä maalaiskoulua.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Tiina Ropponen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…