Säilytetään Kemin kaupunginorkesteri

Talousvaikeuksissa oleva Kemin kaupunki on uhannut lakkauttaa Kemin kaupunginorkesterin. Me adressin allekirjoittaneet vetoamme päättäjiin ja vaadimme, että Kemin kaupunginorkesteri säilytetään. Kemin kaupunginvaltuusto äänestää orkesterin kohtalosta 9.12.

Kemin kaupunginorkesteri on Meri-Lapin kulttuurielämän merkittävä toimija ja sen alueellinen vaikutus on huomattava. Orkesterin toimintaa on vaalittu pitkään. Kemin soitannollinen seura perustettiin 1930 ja vuodesta 1967 orkesteri on toiminut Kemin kaupunginorkesterina. Vuodesta 1983 alkaen Kemissä on toiminut myös Meri-Lapin jousikvartetti (ent. Länsi-Pohjan jousikvartetti). Jousikvartetin muusikot ovat Kemin kaupunginorkesterin päätoimisia muusikoita. Molemmat kokoonpanot ovat korvaamattomia. Meri-Lapin jousikvartetti tekee arvokasta työtä soittamalla korkeatasoisia konsertteja viikoittain koko Meri-Lapin alueella paikoissa, jonne kokonainen sinfoniaorkesteri ei mahtuisi. Kemin kaupunginorkesterilla taas on mahdollista tarjota yleisölle monipuolisia sinfoniakonsertteja sekä mahtipontisia viihdekonsertteja. Yhdessä tämä toimintamalli takaa monipuolisen musiikkielämän Kemin ja Meri-Lapin alueelle.

Kemin kaupunginorkesteri koostuu Meri-Lapin jousikvartetin muusikoiden lisäksi Meri-Lapin musiikkiopiston opettajista, lähialueen muusikoista sekä edistyneistä Meri-Lapin musiikkiopiston oppilaista. Kuten Erkki Lasonpalo totesi Lapin Kansassa 20.11, kyseinen malli on jopa kustannustehokkain Suomessa.

Päätös orkesterin lakkauttamisesta heijastuisi myös lapsiin sekä nuoriin ja sen mukana tuhoutuisi osa arvokasta taidealojen mestari-kisällitoimintaa. Kemin kaupunginorkesteri on alusta alkaen tehnyt myös tärkeää pedagogista yhteistyötä Meri-Lapin musiikkiopiston kanssa. Kun oppilas on harjoitellut orkesterin vaatimalle tasolle, hän voi osallistua kaupunginorkesterin projekteihin ja saada ainutlaatuista kokemusta orkesterisoitosta ammattilaisen vierellä. Koulutusyhteistyö on mahdollistanut sen, että useat kemiläiset ja Meri-Lapin alueen soitonopiskelijat ovat edenneet musiikin ammattiopintoihin ja myöhemmin orkesterimuusikoiksi, soitonopettajiksi sekä koulujen musiikkikasvattajiksi. Vaalimme samalla suurta kulttuuriperintöä, kuten orkesterin taiteellinen johtaja Erkki Lasonpalo huomautti Lapin Kansan mielipidekirjoituksessa 20.11.

Kulttuuri on tärkeä osa hyvinvointia. Musiikin kuuntelemisesta syntyvistä positiivisista vaikutuksista löytyy useita tutkimustuloksia. Musiikki piristää, rauhoittaa, aktivoi ja ehkäisee depressiota. Myös konserttiyleisön kokema yhteisöllisyyden tunne konsertissa on huomattava. Musiikki kuuluu kaikille ja Kemin kaupunginorkesterin soittama repertuaari on laaja, sen todisti Kemi 150-vuotta juhlakonserttikin. Konsertit antavat myös matkailulle vireän kuvan Kemin kaupungista.

Ymmärrämme Kemin talouden olevan tällä hetkellä hyvin tiukalla. Meri-Lapin jousikvartetin muusikoiden Lounais-Lapissa 13.11. julkaistussa kannanotossa todettiin fakta, että orkesterin kustannukset ovat kuitenkin vain pieni osa kaupungin kustannuksissa. Suurin osa orkesterin toiminnasta rahoitetaan valtionosuuksilla. Jos toiminta lakkautetaan, on sitä vaikeaa rakentaa uudelleen. Meri-Lapin jousikvartetti on esittänyt ratkaisuksi kustannustehokkaampaa mallia, jossa Kemin kaupunginorkesteri nimellä jatkaisi vahva ensemble, jonka on mahdollista soittaa laadukkaasti monipuolista musiikkia, mahdollisesti myös ilman kapellimestaria. Musiikkiopistoyhteistyö säilytettäisiin ja sitä korostettaisiin Meri-Lapin jousikvartetin vahvalla pedagogisella osaamisella. Kvartetti ehdottaa myös, että valtionosuudet pyritään säilyttämään entisellä tasolla 10:ssä henkilötyövuodessa. Myös mahdollisuutta kaupunginorkesterin alueellistamiseen olisi tutkittava, kirjoittavat Meri-Lapin jousikvartetin muusikot kannanotossaan.

Lopuksi haluaisin lainata vielä Meri-Lapin jousikvartetin oivaa vertausta:

„Mitä olisikaan kemiläisten Vappu ilman sitä Sauvo-salista kantautuvaa perinteikästä vappukonsertin vipinää ja säpinää? Meille se olisi kuin pelkkä sima ilman munkkia..., jotain olennaista koko Kemi jää niin kaipaamaan. Säilytetään Kemin kaupunginorkesteri!"

Orkest_M-L_kvartetti.jpg