Shakkipeli kiellettävä lailla

Elämme nykyajan maailmassa, jossa vuonna 2018 emme enää noudata eilispäivän vanhentuneita ja tunkkaisiksi osoittautuneita käytänteitä. Me ihmiset emme enää hyväksy seuraavia ihmisarvon loukkauksia:

-epätasa-arvo

-rasismi (rodullistaminen)

-yksilöllisen ihmisarvon ja tilan loukkaukset

-ihmisen näkeminen kilpailun välineenä

-fyysinen, henkinen ja seksistinen väkivalta

Miksi shakkipeli (ei edusta enää nykypäivää)?

Jotta voimme laajemmassa, inhimillisesti universaalissa inter-kontekstissa mennä eteenpäin, pitää puhdistus aloittaa vanhimmista ja nykyihmisen elämään sopimattomimmista asioista. Aivan kuten patriarkalismin historiallisesti merkittävin symboli kirkko, ei shakkipeli kuulu enää sivistykseemme, koska se esittää ihmisyksilöt toistensa vastinkappaleina (vastakkainasettelu), tyhjänpäiväisen kilpailun välineinä (kapitalistinen mikro-makrotalous), palvelemassa epätasa-arvoisia tavoitteita (toisen voitto on toisen häviö), edistämässä rasismia (mustavalkoaksiomatiikka) keskiaikaisine arvomaailmoineen (mies > nainen, luokat > ihmiset, päämäärä > tavat).

Suomalaisessa opetusjärjestelmässä ollaan jo jonkin aikaa lähdetty ihmisarvoa kunnioittavasta ja tasa-arvoisesta menetelmästä, jossa yksilöä ei loukata, kukaan ei ole toista huonompi ja kaikki saavat elämyksiä (ihmisarvoisen elämän aate). Viimeaikainen kehitys (vanhanaikaisen rotuopin henkiinherättely, mies-nais-asetelmallisuuden uudelleennousu, natsiliikehdintä kaduilla) pitää kääntää voitoksi vastaiskulla.

Keskiaikaisessa kirkkomaailmassa – jota shakkipeli selvästi kuvastaa, ja josta olemme jo yhteiskuntana tovin olleet käytännössä irti - lähtökohta on tyystin toinen. Yksilöllä on vain pistearvo ja sekin suhteellisena. Yksilöt jaotellaan äärioikeistolaisen logiikan mukaisesti voittajiin ja häviäjiin, valkoisen ollessa aina etuoikeutettu. ”Pelin” väkivalta ei rajoitu vain ongelmallisiin mikroaggressioihin vaan kannustaa aggressiiviseen ajatteluun.

Turvallisen tilan oikeus ja loukkaamattomuus eivät salli niiden kanssa ristiriitaisia ja loukkaavia käytäntöjä (nationalismi, vihapuhe, miesten yksinoikeudet, shakki). Naisten oikeudet modernin yhteiskunnan standardina eivät salli tunkkaista madonna-palvelija –"ajattelua", eikä kilpailua miesten vallan välineenä.

Shakkipeli on siis symbolisena ja konkreettisena ajatustekona kiellettävä lailla. Suomen shakkiliitolta, joka ajaa ja edustaa patriarkaalista sortoyhteiskuntaa, on lopetettava valtiontuki ja uhattava tarvittaessa sakolla. www.eduskunta.fi www.hallitus.fi www.eu.eu