Sm-liigaan ammattituomarit

Tämä adressi käsittelee Sm-liigan tuomarien tasoa. Jos haluat, että Sm-liigan tuomaritoimintaan aletaan panostamaan enemmän kuin nyt, laita nimesi adressiin.

Sm-liiga on hieno suomalainen jääkiekkosarja, joka herättää paljon mielenkiintoa meidän suomalaisten keskuudessamme. Ei ihme, sillä jääkiekkohan on Suomen seuratuin laji. Mikään ei kuitenkaan ole täydellistä, ei myöskään Sm-liiga. Nimittäin muutaman vuoden sisällä, on moni sarjaa seurannut huomannut, että Sm-liigan tuomaritoiminta on lapsenkengissä verrattuna sen liigan pelaajien tasoon. Hyvä esimerkki tästä on saatu tämän kauden aikana. Tälle kaudelle liigaan piti tulla NHL:stä tuttu ns. nollatoleranssi eli kaikki estämiset ja koukkaamiset piti kitkeä pois. Tässä ei kuitenkaan olla onnistuttu, sillä viimeisissä seuraamissani peleissä on koukattu ja estetty ilman siitä seuraavia rangaistuksia. Tämän selittää vain yksi asia: tuomarit ovat epäonnistuneet tehtävässään eli nollatoleranssi ei ole toteutunut. Se miksi näin on tapahtunut on ihme. Miten tämän tasoisessa liigassa voivat tuomarit epäonnistua jatkuvasti? Vastaus on selvä, he eivät ole ammattituomareita, sillä he ovat siviili-ihmisiä, jotka tuomitsevat otteluita muiden töiden lisäksi. Ei ihme, että nollatoleranssi-linja on epäonnistunut. Asia on selvä, liigaan tarvitaan ammattituomarit. Tätä asiaa on puitu myös mediassa, samoin kuin joukkueiden fanienkin keskuudessa.

Tuomareiden tason heikkoudesta kertoi räikeästi 30.12. pelattu Blues-Jokerit -ottelu. Tämä kyseinen ottelu kirjaimellisesti raiskattiin nimeltä mainitsemattoman tuomarin taholta. Myös monia muita otteluita on pilattu heikon tuomaritason johdosta. Ainot asia mitä tähän hätään voidaan tehdä, on se, että tuomarien tasoon aletaan panostamaan nyt sekä tulevaisuudessa. Tämän on tapahduttava, sillä muuten Sm-liiga menettää lopullisesti sen ansaitseman arvon ja tason. Nyt on aika toimia.

Jos tähän listaan tulee yli 2000 -nimeä laitan asian eteenpäin.

Edit. Ei mitään täydellistä kirjoittamista ole, pahoitteluni siitä, mutta idea kuitenkin on selvä: ammattituomarit liigaan tai ainakin tuomaritoiminnan kehittämistä entistä enemmän.

Älkää laittako pilanimiä, sillä poistan ne välittömästi. Vain oma nimi listaan. Kiitos!