Vetoomus Tampereen Hameenkadun puolesta

Tampereen Hämeenkatu auki myös henkilöautoille

HÄMEENKADUN AVAAMINEN HENKILÖAUTOLIIKENTEELLE

Kotikaupunkimme päättäjät satsaavat nyt täysillä siihen, etteivät henkilöautot aja keskustaan. Kun muualla maailmassa kaupunkien keskustaan imetään ihmisiä, niin täällä ne ohjataan ajamaan keskustan ohi. Hämeenkatu suljetaan kokonaan henkilöautoilta. Kun tunneli päätös tehtiin, luvattiin Hämeenkatu pitää ruuhkien välttämiseksi nelikaistaisena ajoväylänä. Mutta miten kävi? Taas kerran kuntalaiset on petetty.

Hämeenkatu on Tampereen pääkatu. Katu on ollut aina yhdysside kaupungin itä- ja länsiasutuksen välillä. Pirkanmaan autokanta oli jo vuonna 2012 271 812 autoa, mikä tekee 550 autoa / 1000 asukasta kohden. 30.9.2016 rekisterissä oleva autokanta Pirkanmaalla oli jo 351 131 ajoneuvoa, joista henkilöautojen osuus 299 678.   Henkilöautoilla liikkuvia on valtava määrä verrattuna siihen, kuinka monen ihmisen toimesta päätökset liikenteestä ylipäätään tehdään kunnassamme (ratikka päätös 41-25, yhdyslautakuntapäätös Hämeenkadun sulkemisesta 7-3). Kaikissa päätöksissä on suosittu joukko-, jalan- ja pyöräliikennettä, sekä päättäjillä näyttää olevan päämääränä vain se, että päätöksillä ratkaistaan miten keskustan ohi ajetaan mutta ei se miten keskustassa ajetaan henkilöautoilla. Henkilöautoliikenteelle lisätään rajoitteita Tampereen keskustassa liikkumiselle mm. sulkemalla katuja ym.. Näin toimien kaupungissa on nyt jo nähtävissä yrittäjien pako keskustasta, tyhjiä liikehuoneistoja on paljon, ja lisää tulee katutöiden ja ajokieltojen takia, se on varma. Haluamme oikeutta autoilijoille, ja että tulevaisuuden liikennejärjestelyissä otetaan huomioon myös henkilöautot, sillä Hämeenkatu kuuluu myös henkilöautoille. Hämeenkadun itäpään sulkeminen on jo nyt huomattavasti ruuhkauttanut liikennettä Tampereen keskustan alueella, sulkeminen on vaikeuttanut keskustan läpiajoliikennettä ja keskustassa asuvien siirtymistä henkilöautoilla kaupungin keskustan sisällä yhtään mihinkään suuntaan. Huolemme on suuri, että kun Ratikkaa varten suljetaan koko Hämeenkatu henkilöautoilta, se ruuhkauttaa entisestään liikennettämme keskustan alueella. Alla olevista kyselyistä voi todeta, että jo tehtyihin päätöksiin ollaan tyytymättömiä. Kaikki hankkeet, mitkä tämän valtuuston aikana on hyväksytty, ovat suuruuden hulluutta. Pieni Tampere ei tarvitse tällaisia ratkaisuja. Kuunnelkaa meitä kuntalaisia!

Aamulehti kysyi kuntalaisilta:

1.    8.11.2016; Onko Tampereella fiksu valtuusto; 83 % vastasi EI OLE!

2.  10.11.2016; Tekikö valtuusto oikean päätöksen (Ratikka päätös 7.11.); 64 % vastasi EI!

3.  16.11.2016; Pitäisikö Hämeenkatu palauttaa henkilöautoille; 68 % vastasi KYLLÄ!

4.  24.11.2016; Onko oikein, että koko Hämeenkatu aiotaan sulkea henkilöautoilta; 73 % vastasi EI OLE!

Laita nimesi adressiin, nyt riitti henkilöautoilijoiden syrjintä!