Terveelliset tilat Liedon Keskuskoulun oppilaille ja henkilöstölle!

Me Liedon Keskuskoulussa opiskelevien nuorten vanhemmat, kunnan asukkaat ja muut adressin allekirjoittaneet henkilöt olemme äärimmäisen huolissamme Keskuskoulun sisäilmaongelmista ja niiden terveydelle aiheuttamista vakavista haitoista koulun oppilaille ja henkilöstölle.

THL:n oirekyselyn perusteella noin kolmannes koulun oppilaista oireilee, henkilöstön vastaava kysely on vasta tulossa. Oppilailla on tilastoitu olevan runsaasti muun muassa seuraavanlaisia oireita: päänsärky, nuha, nenän tukkoisuus, huono olo/pahoinvointi, jatkuva väsymys, silmien ärsytys, ihottuma, jatkuva yskä, allergia- ja iho-oireet, kurkkukipu, nenäverenvuoto, äänen meneminen, astma tai astmaepäily, korvatulehdus ja angina.

Koulun loma-aikoina ja mm.viime kevään etäopetusjakson aikana yllä mainittuja oireita on ollut huomattavasti vähemmän, osalla oireet helpottavat täysin jo melko pian rakennuksesta poistumisen jälkeen.

Oireettomia oppilaita ei myöskään pidä unohtaa. Vaikka nuori ei tällä hetkellä oireilisi Keskuskoulussa, niin altistuu hän koko ajan ja mahdollisesti oireilee myöhemmin.

Olemme erittäin huolissamme oireilujen lisäksi altistumisen pitempiaikaisista vaikutuksista lastemme terveyteen.

Hankeryhmä tekee laskelmia koulun tulevaisuuden suhteen ja mahdollisesti massiivisten korjausten esitys on tulossa mutta näemme ne veronmaksajien rahojen tuhlaamiseksi eikä liioin ole kenenkään järkevä olla sairaissa tiloissa yhtään pidempään.

Paras ratkaisu, niin oppilaiden ja opettajien terveyden kannalta kuin taloudellisestikin asiaa katsoen, on siirtää opetus välittömästi väistötiloihin ennen uuden koulun valmistumista.

Kunnan yhtenä tehtävänä koulutuksen järjestäjänä on tarjota terveelliset ja turvalliset tilat oppimimiselle, joten vaadimme asiaan puuttumista välittömästi terveyshaitan minimoimiseksi ja rakennuksessa opiskelevien/työskentelevien terveyden säilyttämiseksi!