Uratehtaan alasajon estäminen

Uratehtaan tavoitteena on pirkan­maalaisten insinöörien, diplomi-insinöörien, eko­nomien, tradenomien ja muiden vastaavien korkeakoulutettujen ammattilaisten työnhaku­valmiuksien edis­tä­minen. Uratehdas tekee aitoa yhteistyötä yritysten, rekry-yritysten ja headhunttereiden kanssa. Asiakaspalaute on poikkeuksellisen hyvää. Toiminnan tulokset ovat huippuluokkaa. (http://uratehdas.fi/)

Yhden pitkäaikaistyöttömän kokonaiskustannusten on laskettu olevan kunnalle 1080 euroa kuukaudessa. Uratehtaan Pirkanmaan ELY-keskukselta 125.000 euroa (vuonna 2015) tulee katetuksi 10 työttömän työllistymisellä vuodeksi. Uratehtaan työllistyneet runsaat 200 henkilöä vuodessa on säästänyt yhteiskunnan varoja yli 200.000 euroa kuukaudessa eli 2,5 miljoonaa vuodessa. Uratehdas on siten yksi Suomen kustannustehokkaimpia työllisyysprojekteja.

Uratehdas asetti vuodelle 2016 samansuuntaiset tavoitteet: 900 henkilöä toiminnassa mukana, 250 työllistyy ja 70 siirtyy koulutukseen. Vuoden 2016 rahoituspäätökset siirtyivät ELY:ltä TE-toimistolle. Uratehdas sai positiivisen rahoituspäätöksen (124.000 euroa), mutta  toimintaa rajoitettiin koskemaan ainoastaan yli vuoden työttömänä olleita. Saadulla rahalla Uratehtaan toimintaa voisi jatkaa entiseen malliin, jolloin palveluja saisivat kaikki niitä tarvitsevat, jos vain päättäjät sallisivat.  Tässä markkinatilanteessa Uratehtaan toimintaa kannattaisi mieluimmin monistaa kuin supistaa!

Uratehtaan toimivin asia on heti työttömyyden sattuessa pääsy tehokkaaseen valmennukseen ja asiantuntijoiden avulla saada ammattimainen työnhaku käyntiin mahdollisimman nopeasti. Ei ole perusteltua erotella tässä yhteydessä työnhakijoita työttömyyden keston mukaan. Päätös, että tehokasta työnhakuvalmennusta saa vasta vuoden työttömyysjakson jälkeen lisää akateemisten pitkäaikaistyöttömien määrää merkittävästi.

Vaadimme Uratehtaan toiminnan jatkamista hyväksi todistettujen periaatteiden mukaisesti!