Uudet ja toimivat tulostimet Lab-ammattikorkeakoululle

Vaaditaan Lab-ammattikorkeakoulua hankkimaan Muotoiluinstituutin tiloihin uudet tulostimet, missä konsultoidaan ammattitaitoista IT-henkilöä ja ratkaistaan alla mainitut ongelmat. Lisäksi vaaditaan kaikille opiskelijoille mahdollisuus saada perehdytys tulostimien käyttöön.

Lab-ammattikorkeakoulun Mukkulan kampuksella yleisessä käytössä olevat tulostimet ja niiden käyttöliittymät eivät vastaa opiskelijoiden tarpeita. MI:n yleisessä keskusteluryhmässä useilta eri linjoilta on tullut seuraavanlaista palautetta:

• Jälki ei vastaa visuaalisten alojen standardeja ja on esimerkiksi raidoittunutta. Sopii asiakirjojen, kuten opiskelijatodistusten tulostamiseen, mutta ei ammattimaiseen koetulostamiseen.
  • Käyttöliittymä on epäintuitiivinen ja sekava, ja prosessin aikana esimerkiksi katoaa fontteja ja marginaalit heittävät.
  • Välillä laite ei anna mitään ulos, mutta saattaa silti veloittaa tulosteen hinnan.
  • Tulostimissa ei ole yhteensopivaa verkkoyhteyttä henkilökohtaisten tietokoneiden kanssa. Näin ollen välissä on ylimääräinen vaihe, jossa tiedosto on tuotava joko muistitikulla tai pilvipalvelun kautta koulun tietokoneelle tulostettavaksi. Koulun laitteiden ohjelmistot kysyvät jatkuvasti lisenssitietoja, joten näiden palvelujen käyttäminen on pitkässä juoksussa hidasta ja hankalaa. Syntyy myös tarpeetonta kulkemista opettajan, tietokoneluokan ja tulostimen välillä.

Perustelut

Visuaalisilla aloilla, joiden perusta on painetussa mediassa, toimiva ja tarkka tulostin on elintärkeä työväline. Esimerkiksi graafisen suunnittelun projektissa koetulosteita voidaan helposti ottaa kymmenittäin. Tällöin tarpeettomiin välivaiheisiin hukkuu valtavasti aikaa, energiaa ja tulostamisesta tulee luotaantyöntävää. Siinä missä Labin pitäisi valmistaa tulevaisuuden graafisia suunnittelijoita, taittajia ja kuvittajia, se hidastaa tätä prosessia.

Lisäksi tilanne on se, että hankaluuksien takia muidenkin muotoilualojen opiskelijat tulostavat vähemmän, tai välttävät tätä kokonaan. Myös opettajat joutuvat käyttämään energiaa ja työaikaansa neuvoessaan opiskelijoille tulostimien käyttämistä. Uudet, toimivat tulostimet palvelevat jokaista talossa.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Laura Forsberg voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…