Vaikeasti sydänvikainen Arvo on oikeutettu koulutaksiin

Helsingin pormestari Jussi Pajunen ARVOkkaassa seurassa 1.12.11 Finlandia-talossa, kun neljäsluokkalaiset juhlivat 94-vuotiasta Suomea. Julkaistu Helsingin Sanomien etusivulla 2.12.2011.

Helsingin opetusvirasto, joka itse on ottanut vaikeasti sydänvikaisen 11-vuotiaan Arvo Lehtomäen erityisopetuspäätöksellä käymään ao. viraston alaista Helsingin kristillistä koulua, päätti kesken lukuvuoden (tieto tuli 21.10.2011), että Arvo ei ole oikeutettu koulutaksimatkoihin. Arvo ei jaksa kävellä bussipysäkille vaikean synnynnäisen sydänvikansa takia. Arvolla on jatkuvasti päällä sydämen vajaatoiminta ja lokakuussa hänellä oli pari niin huonovointista päivää, että äiti luuli (jälleen kerran) pojan loppuhetkien koittavan. Tammikuussa 2012 Arvo täyttää 12 vuotta. Hän painaa 26 kiloa ja on 126 sentin pituinen heiveröinen poika. Hänen kaverinsa ovat 150-senttisiä ja 50-kiloisia! Tällaiselta juuri ja juuri hengissä olevalta pojalta Helsingin opetusvirasto otti pois koulukuljetuksen! Jos Arvo pakotetaan kulkemaan bussilla kouluun, Arvo pakotetaan kuolemaan koulumatkalla infarktiin, ei enempää eikä vähempää.

Helsingin opetusvirasto perustelee kieltoaan "linjauksella", jonka mukaan - opetusviraston valvomaa ja rahoittamaa - yksityiskoulua käyvä erityisoppilas ei olisi oikeutettu koulutakseihin. Linjausta ei kuitenkaan yksiselitteisesti ole kyetty perustelemaan lailla. Enkä ko. linajausta mistään myöskään löytänyt.

Viime talven vein Arvoa kouluun pulkalla ja bussilla. Metrien korkuisissa hangissa pyörätuoli ei kulkenut eikä Arvo jaksanut kävellä auraamattomia jalkakäytäviä. Lisäksi sydänvikansa takia huonon vastustuskyvyn omaava Arvo sai  infektioita joutuessaan käyttämään busseja, jotka olivat täpötäynn yskiviä ja pärskiviä matkustajia. En millään haluaisi pojan joutuvan kokemaan samaa tänäkin lukuvuonna. Vaikka täyspäiväinen - ja toivottavasti vielä myös täyspäinen - omaishoitaja olenkin, on mielestäni kohtuutonta vaatia, että joudun hengenvaarallisesti sairasta lasta tällä tavalla kouluun kuljettamaan.

Jos sinä koet oikeudenmukaiseksi sen, että Arvo saisi edelleen käydä koulua koulutaksin turvin, niin pyydän sinua laittamaan nimesi adressiin, kiitos!

Raisa Lehtomäki, Arvon äiti, yksinhuoltaja-omaishoitaja ja leijonaemo    Ota yhteyttä adressin tekijään