Vetoomus Vantaan Vierumäen koulun perusopetuksen puolesta

Me äidit ja isät, kuntalaiset ja kansalaiset vetoamme Vantaan kaupungin virkamiehiin ja poliittisiin päättäjiin, jotta Korson, Vierumäen ja Vallinojan lapsille taataan turvallinen ja laadukas perusopetus myös kunnan taloudellisen ahdingon aikana.

Vierumäen koulun Vallinojan opetuspiste on päätetty investointileikkausten vuoksi asteittain lakkauttaa ja siirtää opetuspisteen 1-3 luokkien lapset pääkouluun ja 6. luokkalaiset lapset Korson yläkouluun. Viime lukuvuonna koulusta lakkautettiin erityisluokka ilman että olisi osoitettu ertyisopetustarpeen vähentyneen. Vierumäen koulun lapset ovat näillä päätöksillä jo riittävästi osallistuneet kaupungin säästötalkoisiin. Päätökset ovat kasvattaneet suurta huolta siitä, voidaanko lapsille osoittaa turvallinen ja innostava opetus- ja kouluympäristö.

Odotamme, että Vantaan kaupunki osoittaa ainakin joltain osin sitoutuvansa omaan Lasten ja nuorten hyvinvointistrategiaansa: "Lasten ja nuorten hyvinvointia pyritään edistämään tukemalla ja vahvistamalla ensisijaisesti lapsen arkisia kasvuyhteisöjä - koteja, kouluja, vapaa-ajan toimintakenttiä - kasvatustehtävässään."

Vaadimme, että Vantaan kaupunki osoittaa Vierumäen koululle riittävät taloudelliset resurssit siinäkin tilanteessa että koulun oppilasmäärä tilapäisesti vähenisi. Vaadimme että
a) erityisluokka palautetaan kouluun, jotta koulun kaikki lapset saavat tarvitsemansa rauhan ja tuen oppia ja kasvaa;
b) luokkakokoja ei kasvateta ja opettajille mahdollistetaan siirtyminen opetuspisteestä toiseen ilman luokkien yhdistämistä ja
b) vähintään nykytasoiset kouluavustaja-, kuraattori-, psykologi-, terveydenhuolto- ja koulusihteeripalvelut säilytetään.

Vierumäen koulun johtokunnan ja vanhempainyhdistyksen puolesta
Mia Salminvuo, Bea Lemberg

Katso vanhempainyhdistyksen www-sivut: http://sites.google.com/site/vierumvanhyhd/