Vetoomus Suomen vanhimman, Nuutajärven lasitehtaan puolesta

Nuutajärven lasitehdas on suomalainen lasitehdas, joka on perustettu vuonna 1793. Nuutajärvi sijaitsee Urjalan kunnassa, Pirkanmaalla. Se on Urjalan merkittävin matkailukohde, jonka Museovirasto on valinnut valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen listalleen.Nuutajärven lasitehdas on Suomen nykyisistä lasitehtaista vanhin edelleen toiminnassa oleva. Fiskars on tiedottanut, että aikoo lopettaa Nuutajärven lasitehtaan vuoden 2014 aikana, sekä siirtää toiminnan Iittalaan.

Nuutajärven lasikylän sekä tehtaan historia on merkittävä. Moninaisista omistajanvaihdoksista huolimatta tehdas on toiminut lähes keskeytyksettä yli kahdensadan vuoden ajan. Suomalaisen lasimuotoilun merkkihenkilöt kuten esim. Kaj Franck sekä Oiva Toikka ovat työskennelleet Nuutajärven lasitehtaalla vieden Suomalaista lasia maailman maineeseen. Nuutajärvi nimi on aina yhdistetty laadukkaaseen suomalaiseen lasiin.

Nuutajärven lasitehtaan alasajo on merkittävä isku sekä Nuutajärven lasitehtaan työntekijöille, kylän asukkaille, mutta myös taidelasin ystäville. Samalla se on viesti, miten vähän Suomalaista taideteollisuutta todellisuudessa vaalitaan. Kaupalliset arvot ovat syöneet Nuutajärven lasitehtaan ja samalla mahdollisesti idyllisen kylämme tulevaisuuden.

Me adressin allekirjoittaneet vetoamme Nuutajärven lasitehtaan puolesta. Älkää lopettako jo vuosisatojen ajan toiminutta Nuutajärven lasitehdasta.

A petition to save the Nuutajarvi glass factory, the oldest glass factory in Finland

The Nuutajarvi glass factory is the oldest Finnish glass factory, founded in 1793. Nuutajarvi is in Urjala county, in Pirkanmaa, South of Finland. It is the most significant tourist attraction in Urjala and has been chosen for one the most significant national cultural envinroments. The Nuutajarvi glass factory is the oldest glass factory in Finland, and it is still operational. Fiskars, the owner of the factory has made an announcement that they will close the factory down during year 2014 and transfer all the operations to Iittala glass factory.
The history of the town of Nuutajarvi and also the history of the glass factory is significant. Despite the several changes in ownership the
factory has been able to remain operational for over 200 years. Some of the most recognized Finnish names in a glass design, like Kaj Franck and Oiva Toikka have both worked at the Nuutajarvi glass factory, succeeding of making a Finnish glass design world known. The name Nuutajarvi has always been connected to a high quality Finnish glass.

The closing of the Nuutajarvi glass factory will not only be  devastating to all the employees, but also to all the residents of the town and all the
those who care about the glass art. It also sends out a message of how little the  arts are cultivated and cared for. The capitalism and search for higher profits has possibly defeated the glass factory and possibly also the future of the idyllic town.

We, the people signing the petition will appeal to the owners of the Nuutajarvi glass factory to save it. Please, do not close down the glass factory that has been operational for the centuries.
Please, fill up the boxes with the following information
First name
Last name
City
Country (Yhdysvallat for USA)
Email address
if you want your support shown click kylla for yes or ei for no
Submit by clicking allekirjoita vetoomus.

Thank you for your support.