Ylen on jatkettava Sydänjuurilla-ohjelman tuottamista

Vaadimme, että Yle peruu aikomuksensa lakkauttaa Yle Radio 1 -kanavalla lähetettävän Sydänjuurilla-radio-ohjelman, joka keskittyy suomalaiseen ja lähialueidemme kansanmusiikkiin.

Ylen perustelu lopettaa ohjelman tuottaminen siksi, että yhdeksän vuotta on pitkä aika yhdelle ohjelmalle, on ensinnäkin kategoriavirhe. Kansanmusiikki on yhtä vanhaa kuin kansakuntamme.

Toiseksi, Amanda Kauranteen toimittama Sydänjuurilla on tällä hetkellä ainoa Suomessa lähetettävä radio-ohjelma, joka keskittyy kattavasti suomalaiseen kansanmusiikkiin. Se on ammattitaitoisesti, syväluotaavasti ja herkästi ajan hermolla toimitettu, kansainväliselläkin tasolla katsoen laadukas radio-ohjelma tärkeästä, merkityksellisestä musiikin alasta, kansamme ja kansojemme musiikista.

Toimittaja ja laulaja Amanda Kauranne on erinomainen opas kansanmusiikkiin niin tavalliselle kuulijalle kuin ammattilaisillekin. Kauranteen luotsaama Sydänjuurilla on alkanut kuulijoiden mielessä olla samanlainen ”käsite” kuin esim. Yle Radio 1:n pitkään lähettämä Risto Nordellin Riston valinta. Amanda Kauranne pitäisikin päinvastoin palkita pitkästä työstään ohjelman toimittajana eikä lopettaa ohjelmaa, jolla on vankka rakastajakuntansa.

Yleisradion julkisen palvelun tehtäviin (Yleisradiolaki 7 §) kuuluu suomalaisen moninaisen kulttuurin ja kulttuuriperinnön tuottaminen, luominen, kehittäminen, säilyttäminen ja tukeminen. Ohjelman lopettamispäätös on olennaisesti vastoin Ylen sivistystehtävää ja kulttuurisen monimuotoisuuden esiintuomisen tavoitteita.

Yle Radio 1 -kanava on ainoa aidosti kulturelli radiokanava, jonka ohjelmatarjonnasta löytyy myös marginaalisemman kulttuurin huomioimista. Lakkautuspäätös pienentää ohjelmatarjontaa olennaiselta osalta.

Suomessa kansanmusiikkia opiskellaan korkeakoulutasoisesti mutta esimerkiksi nykykansanmusiikille ei ole muuta julkista kanavaa kuin tämä ohjelma. Toivotamme tervetulleeksi ohjelmalaajennukset, mutta ohjelmalisäysten ei pitäisi tapahtua Sydänjuurilla-ohjelman kustannuksella.

Me adressin allekirjoittaneet vaadimme, että Sydänjuurilla-radio-ohjelman lakkauttamispäätös perutaan.

Tämä adressi toimitetaan Ylen radio-ohjelmista vastaaville henkilöille 5.12.2023.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Miira Sippola voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…