VESIOSUUSKUNTIEN PAKKOLIITÄNTÄÄ VASTAAN

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista VESIOSUUSKUNTIEN PAKKOLIITÄNTÄÄ VASTAAN.

KakkaJussi

#76 Re: Tunnetta tunnetta

16.06.2013 11:18

#74: faktoja - Tunnetta tunnetta

Mitenkä minulle tuli tunne, että tämä hra/rva/nti "faktoja" kuuluu siihen samaan sakkiin joka henkeen ja vereen puolustaa stattiineita ja meuhkaa kolesterolien tappavuudesta.

 

Niin ja muuten Suomessa voi ihan itsekin vaikuttaa siihen mitä suuhunsa pistää, eli tässä tapauksessa vettä, ja millaista se on, ei aina tarvitse odottaa jonkun muut tekevän kaikken minun puolestani.

KakkaJussi

#77 Re: Re: Tunnetta tunnetta

17.06.2013 07:13

#76: KakkaJussi - Re: Tunnetta tunnetta

Pieni selvitys vielä siihen statiini-meuhkaamiseen, ja etenkin miten se voisi liittyä vesiosuuskuntiin.

Statiineista on eittämättä ehkä hyötyä osalle potilaista mutta osan saamat hyödyt ovat selvästi haittoja pienemmät. Aivan samoin on laita vesiosuuskuntien kanssa, joillekin huonon vedenlaadun kanssa tappeleville ja jätevesijärjestelmän epäkuntoisuuden vuoksi hyötyä on, osalle, ja melko suurelle, hyötyjä ei ole ollenkaan, ainoastaan järjettömän suuret kustannukset. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen porukkaan.


Vieras

#78

11.12.2013 05:00

Turhaa maksaa kun on jo toimiva systeemi
HRISTO

#79 Re:

26.03.2014 11:16

#78: -

Valiettavasti nykyinen laki vaati maksamaan turhankin investoinnin.

Kakka-Jussi

#80 Re: Re:

31.03.2014 10:57

#79: HRISTO - Re:

Eli siis laki vaatii investoimaan turhaan järjestelmään noin 8000 Euroa (tuollainen summa ilmoitettiin olevan noin keskimääräinen arvo per kiinteistö), eli jos tämän niiin maan perusteellisen oikeudenmukaisen ja kaikkia tasapuolisesti kohtelevan maan laki vaatii osallistumaan tuollaiseen, silloin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa vaikka Ukrainaan.  No tosin olen jo kyllä omalla kohdallani päätöksen tehnyt, en vielä muuttamisesta mutta liittymättömyys on selviö.


Vieras

#81

12.07.2014 08:38

nämä vesiyhtymät on noita kaveripiirien rahastusjuttuja pienen piirin vallankäyttöä pyrokratiaa kuluttaja kukkaron nuorilla
mitenOn

#82 maksattaminen

22.07.2014 11:39

Mitenhän mahtaa mennä että lsuuskunnan pyörittäjät ovat itse maksaneet perustaessaan pari tonnia liittymismkasua, mutta nyt muutama vuosi myöhemmin, koska talous kuralla, täytyisi maksaa 13000 tonnia. Liittymismaksu pitäisi olla vapaaehtoinen ja jos kerran osuuskunnan talous on kuralla, eikös siitä maksa jokainen osakas eikä uudet osakkaat kustanna vanhojen maksuja?

Näin taitaa olla tällä hetkellä, että kituuttavat eteenpäin ja jos haluat liittyä, saat maksaa 5-7 kertaisen hinnan kustantaen muiden osuuksia.

Tulee eittämättäkin mieleen, että onko tässä alunperinkin ajateltu laskuttaa tulevilta liittyjiltä omat maksut. Jos 7 osakasta on maksanut liittymismaksua 2tonnia, 13 muuta neljä tonnia ja nyt seitsemältä pyydetään 13tonnia kolme vuotta myöhemmin, niin eikös tässä ole koira haudattuna? Eiköhän noiden 2tonnin ja 4tonnin osakkaiden kuuluisi kompensoida lisämaksulla? Vai onko oikein että viereisellä tontilla on 2tonnia maksanut alkuoeräinen jäsen ja nyt uusi maksaa samasta 13tonnia?

Vieras

#83

18.08.2014 17:21

asiaa
KakkaJussi

#84 Vielä hieman

30.08.2014 06:41

En malta olla kommentoimatta tätä asiaa uudestaan ja uudestaan, siitäkin huolimatta vaikka koko putki ei tule aiheuttamaan mitään toimenpiteitä kohdallani, paitsi ehkä paikkakunnan vaihto voi olla edessä. Eli siis millä ihmeen matematiikalla tuota voidaan perustella, siis jos tälläkin seudulla lasketaan keskimääräiseksi hinnaksi 8000 Euroa/kiinteistö, tuo summahan on suoraan pois yksityisen ihmisen päivittäisestä kulutuksesta, ja kun tämä ns. markkinatalous perustuu pitkälti siihen, valitettavasti, ja jonnekin ne rahat menevät mutta minne.

 

ps. Kohdallani tuo "8000" mahdollisesti tuplaantuisi.

Christer Nikander

#85 Re: maksattaminen

14.09.2014 19:53

#82: mitenOn - maksattaminen 

 Tällainen matematiikka ei voi olla laillinen. On ymmärrettävää että jälkiliittyjän kohdalla määrätyt tuet voivat jäädä saamatta ja lisäksi kaivuukustannuksia tulee myös. Mutta ei nyt sentään voi ihan tyhjästä keksiä maksuja.

Nyt kuitenkin vesihuoltolain muutos joka astui voimaan 1/9 lieventää liittymispakkoa. Jos pakkoa ei ole niin osuuskunnan tulee tarjota hinta joka uusia liittyjiä kiinnostaa. Ellei niin jäävät näppejään nuolemaan ja maksamaan kaikki velkansa itse.

Kakka-Jussi

#86 Onko näin

27.09.2014 13:43

"1) kiinteistön vesihuoltolaitteisto on ra-
kennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-
alueen hyväksymistä; ja
2) kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi
terveydensuojelulaissa säädetyt laatuvaati-
mukset täyttävää talousvettä."

 

Tarkoittaako nuo kohdat sitä, että jos tosiaan "vesihuoltolaitteisto" on rakennettu vaikkapa vuonna 1985, niin asian voi unohtaa mikäli kohdan kaksi ehdot täyttyvät. Ja kuka sen voi määrätä millaista vettä käytän talousvetenäni, käsittääkseni se on minun asiani millaista vettä naamaani kaadan, ainakin olettaisin näin.

ps. Vai on minullakin vesihuoltolaitteisto, olen pitänyt niitä vain vesijohtoina ja pskaputkina.

 

PS. Niin lukihan siellä vielä, että taajaman ulkopuolella olevaa kiinteistöä ei tarvitse liittää jos...

Eli toisin sanoen yhtä tyhjän kanssa nuo lievennykset, tosin ei olisi koskenut asia minua ilman nuita "lievennyksiäkään", Suomessa voinee vielä valita asuinkuntansa, ja kyllähän elämää kai on Suomen rajojen ulkopuolellakin. Niin ja mikä on se taajaman ulkopuoli.

HRISTO

#87 Re: Onko näin

30.09.2014 19:50

#86: Kakka-Jussi - Onko näin 

 Nythän asia kääntyy oikein kiinnostavaksi kun poliitikot vihdoin myöntävät että koko p-laki oli virhe. Lakia ollaan nyt taas purkamassa tai voimaanastumista lykkäämässä. Vaalit on tulossa ja nyt kaikki haluavat istua siinä veneesä johon puhaltaa myötätuuli

Kakka-Jussi

#88 Voihan viikset...

03.10.2014 06:43

...joidenkin logiikkaa.

Eli eräskin virkahenkilö julkitoi, että haja-asutusalueen jätevesikuormitus on kokolailla suuri, ja näin ollen asialle pitääkin tehdä jotain. Tosin hän perään totesi maatalouden olevan selvästi suurempi kuormittaja mutta emme saa lähteä sille tielle, että kun tuokaan ei tee mitään, niin en minäkään. Perustelu on kyllä toisaalta aivan oikein mutta...

 Otetaan sitten esimerkki elävästä elämästä: Mummu ja paappa kikkaroivat muutaman tuhannen kovahkoa kikkaraa vuoden aikana, ja samaan aikaan lähistöllä asuva ja karjaa kasvattava tilallinen ajaa muutaman tuhannen kiloa lietettä pellolle. Nyt sitten jonkun ylivoimaisen logiikan mukaan edelliset kuormittavat mutta jälkimmäinen ei, ja niiden syyllisten toimiin on puututtava ankaralla kädellä.

 

ps. En suinkaan halua osoittaa syyttävällä sormella sitä tärkeää työtä tekevää tuottajaa, vaan se sormi osoittaa kyllä aivan jonnekin muualle.


Vieras

#89

29.10.2014 20:15

ajankohtainen ja tarpeellinen. pakkolain nojalla ajetaan ihmiset väkisin vesifirmojen asiakkaiksi,välittämättä mistään muusta tässä kirotussa kontrolliyhteiskunnassa!

Vieras

#90

18.03.2015 09:49

Tehomaanviljelystila hoitaa peltoaan fosfori- ja typpilannoitteilla kylätien toisella puolella noin 10 m etäisyydellä . Kaksi kertaa vuodessa pumppaa sikalietteen peltoon . Samaisen pellon pelto-ojaan päätyy lietekaivojeni purkuputki, mistä tullaan mittaamaan fosfori- ja typpipitoisuudet!
Kansalaisten tasavertaisuus ei todellakaan toteudu! Oman puhdistusyksikköni hinta-arvio on 5000 - 9000 € , täysin kohtuuton kustannus nolla-tuotolle !
Kakka-Jussi

#91 Re:

18.03.2015 10:09

#90: -  Tehomaanviljelystila hoitaa peltoaan fosfori- ja typpilannoitteilla kylätien toisella puolella noin 10 m etäisyydellä . Kaksi kertaa vuodessa pumppaa sikalietteen peltoon .

 Sama tilanne on meilläkin päin, tosin kyseessä on järveen laskevan ojan varrella olevalle pellolle ajettava vuotuinen karjanlanta. Ja näin on tehty vuosikausia, mutta nyt on havaittu "mummonmökkien", ja lastenlastenmökkienkin, uhka Itämerelle. Toivoisin kuitenkin ettei noustaisi toisiamme vastaan, eli ei aleta ahdistelemaan karjankasvattaja eikä sikalan omistajia, vaan käännetään syyttävä sormi sinne mistä tämä farssi on lähtöisin.

Olen muuten huvittuneena katsellut muutamiakin tällä vuosituhannella rakennettujen talojen pihoihin, siellä se nököttää maasta ylös kaivettu taatusti rakennusmääräysten mukainen jätevesipönttö.


Vieras

#92 Re:

12.04.2015 09:02

#1: -  

 

Antero

#93

17.05.2015 21:22

Mites tällainen. Vesiosuuskunnalle on määrätty toiminta-alue ja liittymismaksu on n.15000e. Uusi rakennuslupa kesäasunnolle. Järkevintä olisi oma pieni kiinteä pallo sekä vesikaivo kun pohjavesialueella.

 

Voiko tuohon vain kylmästi olla liittymättä ja jotenkin perustella ja tehdä se oma pallo jätevedelle?


Vieras

#94

25.05.2015 20:11

olen itse joutunut tämän pakkoliitännän kohteeksi asuin paikka kunnalla LIPERISSÄ jossa kyseinen liittymä maksaa 12000e ,tällä hetkellä meillä on erillis viemäröinti jonka toteutus maksoi 2000e ,nyt se pitäisi purkaa ja ottaa tilalle vok,n paineviemäri,jotenkin tuntuu siltä ettei tämä ole oikeudenmukaista,kiitos aihellisesta adressista!

Vieras

#95

28.11.2015 03:10

Vanhemmillani ei oo rahaa liittyä vesiosuuskuntaan. Eläkeläisinä he joutuvat muuttamaan pois talosta, jossa ovat asuneet 35 vuotta
Christer Nikander

#96 Re:

13.02.2016 18:27

#93: Antero -  

 Vesihuoltolaki on syyskuussa 2014 muutettu. Siinä liittymisvelvoite lievennetään esim. kesämökeille ilman vesikäymälää.

MUTTA! Liittymisvelvoite säilyy niillä alueilla joilla oli toiminta-alue voimassa 1/9-2014. Tämä velvoite jää voimaan 31/12-2018 saakka.

Riippuu paikallisista olosuhteista jos olisi mahdollisuus rimpuilla vastaan näin kauan.


Vieras

#97

25.02.2016 21:19

Koska nummimäen vesiosuuskunnan kustannukset ovat järjettömät noin 40.000euroa. Olen työtön ja ansaitsen noin 600-700e kk.Mies on työssä ja joutuisi yksin maksamaan koko liittymisen

Vieras

#98

03.05.2016 21:44

Olen itse tilanteessa, jossa kiinteistöämme ollaan pakkoliittämässä kunnan perustamaan vesiosuuskuntaan, jonka toiminta-alue käsittää laajan haja-asutusalueen. Kiinteistömme on vapaa-ajanasunto aivan toiminta-alueen äärilaidalla, josta on pitkä matka runkoputkeen. Olemme hoitaneet itse lain mukaisesti jätevesihuollon ja tässä vaiheessa koemme olevamme kustannuksiltaan kohtuuttoman ja epäoikeudenmukaisen pakkoliittämisprosessin kohteena. Usko ja luottamus demokratian toimivuuteen kärsii vahvasti tilanteesta. Siksi adressi on arvokas ja tärkeä.
Christer Nikander

#99 Re:

07.06.2016 04:12

#98: -  

 Jos kiinteisössä ei ole vesikäymälää ja toiminta-alue ei ole vahvistettu ennen 31/9-2014 niin liittymispakkoa ei ole. Yleensä asukkaan maksettavaksi tulee enintään 100 metriä putkesta, mutta tämäkin maksaa tuhansia euroja.


Vieras

#100

01.07.2016 09:28

Vesi Osuuskunta hinnoittelu liian kallista! Esim. Jälkiliittyjiä kohdellaan väärin. Suomessa ei pitäisi olla pakkolakeja ostaa mitään!!