10€ setelit automaatteihin.

Vetoomuksen sisältö
Moni henkilö ei saa tililtään rahaa johtuen siitä, että nykyisissä raha-automaateissa ei ole käytössä 10€ seteliä. Usea nuori henkilö saa 10-30€ viikko/kuukausirahaa, joita he eivät saa automaatista nostettua kokonaan. Toisissa pankeissa se tarkoittaa tiskille menoa ja palvelumaksun 2-4€ maksamista. Tämä kaikki pelkästään poliittisen ratkaisun vuoksi.

lähde: ottopisteiden kotisivu, kysymyksia ja vastauksia
 3. Miksei Ottopisteistä saa pienempiä seteleitä?

* Suomalaisten asiakkaiden keskimääräinen kertanosto on jo yli 80 euroa ja noussut vuosi vuodelta(ed: totta helkkarissa kun ei saa pienempää nostettua). Mitä suuremmat setelit automaattiin on tankattu, sitä paremmin raha riittää esimerkiksi viikonloppujen yli. ed: Tämä ei ole tarpeeksi hyvä syy, koska nyt siirrytään enemmän ja enemmän elektroniseen rahaan.

Turvataksemme rahan riittävyyden, vuonna 2001 löytyi 50-markkasia enää joka kymmenennestä Ottopisteestä ja niitä haluavat asiakkaat joutuivat usein toteamaan lähimmän näin pieniä seteleitä jakavan automaatin olevan toisella paikkakunnalla. Päätimme silloin, että setelivalikoima on euroon siirryttäessä sama kaikissa Ottopisteissä, sen sijaan että eri automaatteja käyttävät asiakkaat saisivat erilaista palvelua. Euroaikana setelit ovat siten kaikissa Ottopisteissä 20 ja 50 euroa. (ed: 20€ ei ole 100markkaa, tässä tapauksessa siis tuli jo nostoa 20% verran, mielestäni jo liikaakin)

On hullua, että automaateissa on myöskin 400€ setelin nostoja, mutta sitä harvoin tarvitaan. Yleensä jos tarvitaan paljon rahaa, voidaan ottaa useamman kerran masiinasta.

Vetoankin tällä adressilla, että automaatteihin otetaan käyttöön 10€ setelit, näin ollen moni henkilö saa otettua rahaa tililtään, mukaanlukien opiskelijat, nuoret & vähätuloiset/työttömät.
Osassa toisissa eu maissa on myös käytössä automaateissa jopa 10 ja 5€ seteleitä, miksei siis suomessakin. (Tämä informaatio perustuu forumeissa ja chateissa kerättyyn infoon) Kaikilla meistä EI OLE mahdollisuutta nostaa 20€ joka kerta!

- Vetoomuksen vastaanottaja(t) -
Tämä adressi lähetetään suomen pankin pääjohtajalle ja/tai vastaavalle henkilölle ministeriöön.
(31.8.2006 mennessä).

Vastaanottajia tulevat olemaan:
- valtiovarainministeri: Eero Heinäluoma
- otto-automaateista vastaavalle firmalle: Automatia Pankkiautomaatit Oy
- Suomen pankin päätoimistolle

---

- Pilanimet tullaan karsimaan lopullisesta versiosta, joten turhaan peeloilette.

-- ed: 31.7 --
Dupli-, triple-, forti- ja fiftikaatit- nimet on nyt siivottu nimilistasta. Hyvät ihmiset, "Allekirjoita adressi" nappia ei tarvitse painaa kuin KERRAN! Kiitos kun osoitatte intoa aiheeseen, mutta liiat nimet vain poistetaan lopuksi.

-- ed: 14.8 --
Tietoja päivitetty, adressi itsessään pysyy samana.

-- ed: 24.8 --
Huomenna (25.8) tulostan adressin, saatekirjeen, adressin nimilistan ja postitan sen saajille. Kyseinen lista lähtee myös sähköpostilla saajille. Koska hakemuksen nimilista on 91 sivua, tulostan nimilistan ainoastaan automatia oylle, joka hoitaa otto automaatteja, muille nimilista laitetaan sähköpostiin.. Vaikka nimilistat tulostetaankin ja lähetetään jo nyt, nimienkeruu jää päälle, sillä saatekirjeessä on lähdetietona tämä sivusto. Näin ollen saajat saavat myös tutkia sisällön. Tulen myös lisäämään linkit saatekirjeeseen, mahdollisiin sähköposteihin ja vastauksiin saajilta. Kiitän etukäteen jo adressin allekirjoittaneita henkilöitä, panoksenne merkitsee jotain asialle.

-- ed: 25.8 --
Adressi on nyt postitettu saajille. @Kirjeen voi lukea osoitteesta
täältä:
Itse adressi saatekirjeen voi lukea
täältä:
Nimilistat on myös lähetetty, mutta kunnioittaen niitä henkilöitä, jotka eivät halunneet nimeään julkaistavan netissä, en julkaise kyseistä tiedostoa.

Mikäli vastauksia alkaa saapua, julkaisen myös ne netissä, kuten kirjeessä on pyydetty. Nimien keruu jää auki, kunnes saamme jonkinnäköistä tyydyttävää vastausta ja ratkaisua. Jos automatialta tulee vastaus, että nimiä ei ole tarpeeksi, voitta takuulla arvata, ketä menee tekemään porin kävelykadulle adressinmukaisen gallupin. olen kohta pähkäillyt asiaa jo 5v ja asialle tulisi saada jonkinlainen ratkaisu.

-- ed: 6.9 --
En ole saanut vieläkään vastausta ainoaltakaan instanssilta, jolle adressi on jätetty. Odatan vielä viikon, jonka jälkeen otan uudelleen yhteyttä sautomatia oy;lle. Tämä firma on selvästi vastuussa automaateista, joten painostus kohdistuu nyt heihin.

-- ed: 15.9 --
Koska en saanut vastausta automatia oy:ltä vielä, lähetin uudelleen päivitetyn nimilistan ja vetoomuksen kirjattuna kirjeenä. Tämä 130 sivuinen eeppos tarvitsee nyt kuitata vastaanotetuksi, ja kun se tapahtuu, saan tiedon asiasta.

-- ed: 25.9 --
En ole vieläkään kuullut automatia yhtiöltä mitään palautetta, mutta postista kuului semmoinen ilmoitus, että koska kyseessä on postilokero osoite, ei kirjoitusta voida suorittaa, ja maksusta palautettiin kirjatun kirjeen ja normaalikirjeen välinen summa. Ensi viikon keskiviikkoon mennessä jos en kuule mitään automatialta, soitan itse henkilökohtaisesti ja kysyn kommenttia.

Ette ole unohdettu, hyvät ihmiset. Nimiä tarvitaan vielä.