16v täyttävien vammaisnuorten kuntoutuksen ja terapioiden tarpeisiin katsomaton ja ikään perustuva katkaiseminen on kiellettävä!

Minulla on nyt 18v autistinen ja kehitysvammainen tytär, joka kykeni terapioitten (puhe-, toiminta-, fysioterapiat) ja säännöllisen autismikuntutuksen avulla elämään hyvää ja toimivaa elämää. Hän oppi hyvin asioita ja tapoja toimia elämässä. Hän siis on säästänyt yhteiskunnan varoja siten ettei ole mennyt laitokseen joka on aina kallein vaihtoehto.

16-vuotiaana hänen kaikki yhteyshenkilönsä, ystävänsä ja läheisensä (terapeutit ja kuntoutushenkilöt) poistettiin hänen elämästään, koska hän täytti 16v ja alkoi saada eläkettä. Tässä iässä ei saa enää nykyisen lain mukaan myöskään kuntoa ylläpitävää terapiaa tai kuntoutusta vaikka se jäisi pahasti kesken, eikä näissä tapauksissa katsota yksityishenkilöihin vaan ikänumero ratkaisee, sekä se ettei vammainen saa enää maksaa liikaa kunnalle - oli tilanne mikä tahansa. Laki tästä 16 vuoden ihmeellisestä rajapyykistä on ties miltä ajalta tehty eikä sitä ole tarkistettu ja päivitetty nykyaikaan useista pyynnöistä ja kirjeistä (sote-ministeriö+ kansanedustajat) huolimatta.

Mielestäni tämä on erittäin hävettävää, eriarvoistavaa ja ennennäkemättömän julmaa, sillä vammainen ihminen alkaa taantua ensin opittuaan, kärsii itsekin ettei muista ja että unohtaa oppimansa ja vanhemmat alkavat olla iäkkäitä eivätkä jaksa. Sitten onkin edessä tuntematon eikä keinoja ole.

Monien monien vammaislasten ja nuorten vanhempien kanssa yhdessä pyydämme siis tarkistamaan ikärajapyykin/lain  toimivuuden, pätevyyden sekä sen,että vammaisetkin ihmiset huomioidaan yksilöinä tarpeiden mukaan eikä laumana vammaisia joiden asiat voidaan päättää tietyllä tavalla vain siksi että täyttävät tietyn ikämäärän.

Heli Luokkala-Nevalainen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Heli Luokkala-Nevalainen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…