164-linjaa ei saa lakkauttaa

Hsl aikoo lakkauttaa liityntälinjan 164 Saunaniemestä Matinkylään, ja korvata linjan kääntämällä joka toisen 124-linjan busseista Tillinmäen sijaan Saunaniemeen.

Hsl linjauudistuksen jälkeen 164 on kulkenut Matinkylästä Länsiväylän, Kivenlahden ja Saunalahden kautta Saunaniemeen ruuhka-aikoina 10 minuutin välein, ja muina aikoina 30 minuutin välein. Useasti kulkeva, kätevä, ja nopea (kulkee moottoritiellä iso osan matkasta) linja on mahdollistanut helpon liikkumisen Saunaniemen kasvavasta asutuskeskuksesta Matinkylään ja metroon.
         Saunalahdessa yhdessä linjan 165 kanssa linja mahdollistaa 5 minuutin vuorovälin busseille Matinkylään ruuhka-aikoina, ja muina aikoina 15 minuutin vuorovälin. Tämä on elintärkeää Saunalahden asukkaille.

Hsl aikoo lakkauttaa linjan 164 vuoden 2018 loppuun mennessä. Hsl aikoo avata uuden linjan, 164A, ajamaan Saunaniemestä Kamppiin ruuhka-aikoina. Linja ei kuitenkaan mitenkään korvaa kysyntää Saunaniemestä nimen omaan Matinkylään suuntaaville ihmisille. Lisäksi linja ei nykyisten tietojen mukaan aja ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Ruuhka-aikojen ulkopuolella Saunaniemeä palvelee ainoastaan 124 (Tapiola-Tillinmäki), jolloin puolet 124 vuoroista ohjataan Saunaniemeen. Hidas Tapiolaan kulkeva linja ei millään korvaa nykyistä 164, joka ruuhka-aikojen ulkopuolellakin ajaa kahdesti tunnissa. 124 ajaa tällä hetkellä kerran puolessa tunnissa, jolloin tulevaisuudessa ruuhka-aikojen ulkopuolella Saunaniemestä lähtisi vuoroja vain kerran tunnissa. Tämä heikentää vastaavasti myös Tillinmäen asukkaiden mahdollisuutta sujuvaan joukkoliikenteeseen.

Hsl ei ole luvannut lisätä 165-linjan vuoroja ruuhka-aikoihin. Tämä luultavasti ruuhkauttaa busseja entisestään. Ruuhka-aikojen ulkopuolella ajaviin vuoroihin Hsl on sentään luvannut tihennyksiä. Tällöin 165 ajaa kerran 15 minuutissa. Saunalahtelaisten on änkeydyttävä yhä pienempään määrään busseja.

Päätös vaikuttaa negatiivisesti koko Saunalahden ja sen lähialueiden asukkaisiin. Hsl hallituksen tulisi pohtia uudelleen asiaa. Nopeat ja toimivat linjat Matinkylään ovat kaikkien etu.

Allekirjoittamalla adressin vastustat Helsingin seudun liikenteen hallituksen toukokuussa 2018 tekemää päätöstä, jonka mukaan linja 164 Matinkylästä Saunaniemeen on lakkautettava. Vaadit Hsl hallitusta kumoamaan päätös.