Hävittäjäkaupat uuteen harkintaan - miljardit hyötykäyttöön!

Ota yhteyttä adressin tekijään

KANSALAISALOITE hävittäjähankintojen keskeyttämisestä ja uudelleenarvioinnista

2020-05-15 17:30:59

Hei,

Kiitos, että allekirjoitit adressimme, syksyllä eduskunnalle luovutettiin kaikkiaan
yli 4 000 allekirjoitusta!

Tämän viikon alussa avautui kansalaisaloite, joka vaatii hävittäjähankinnan lykkäämistä ja uudeelleen arvioimista https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/6437 . Aloitteella on hyvät mahdollisuudet mennä läpi, koska 11.4. julkaistussa gallupissa enemmistö suomalaisista kannatti hävittäjähankinnan lykkäämistä koronapandemian takia.

Kansalaisaloitteeseen alkoi tulemaan vauhdilla allekirjoituksia nyt kun on selvinnyt se, miten korruptoitunut hävittäjähankinta on. Tässä Suomen kuvalehden artikkeli aiheeseen
liittyen:  https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/lahde-havittajahankkeen-sisalta-poliitikkoja-yritetaan-sumuttaa-kenraali-lindberg-kehotti-alaisiaan-varmistamaan-f-35n-valinnan/?show_modal=modal-login&shared=1126304-730b5112-4

Kannattaa allekirjoittaa aloite ja keskustella siitä sukulaisten ja tuttavien kanssa: rahat tarvitaan nyt koronapandemian ja sen seurausten hoitoon. Tämä on turvallisuuden peruskysymys.

Jatketaan kampanjaa, näkymät ovat hyvät.

Parhain terveisin Hävittäjäkampanjan tiimin puolesta,
Rony Ojajärvi

PS. Kannattaa myös katsoa rauhanjärjestöjen ja Vapaus valita toisin -verkoston tiivis ja antoisa nettiseminaari Onko nyt aika hankkia hävittäjiä? https://www.youtube.com/watch?v=QsTcnxT2mtM&t=175s

Rony Ojajärvi, Joensuun rauhanryhmä

Torjutaan ilmastokriisiä vauhdittamalla kampanjaa !

2019-02-01 00:02:57

Kiitos, että olet mukana kampanjassa avoimen ja harkitun päätöksenteon puolesta!

* Seuraava eduskunta päättää sekä hävittäjähankinnasta että ilmastonmuutoksen hillitsemisestä. Hävittäjälentokoneet ovat vaarassa jäädä ilmastokeskustelun ulkopuolelle. Jo Kioton ilmastosopimuksessa 1997 sotateollisuus jäi vapaamatkustajaksi mm. Yhdysvaltojen voimakkaan painostuksen takia. Asebisnes ja armeijat voivat saastuttaa ilman, että niiden kasvihuonepäästöjä valvotaan tai niitä velvoitetaan toimimaan ilmastonmuutosta vastaan.

Hävittäjälentokoneet tuottavat valtavasti kasvihuonekaasuja (CO₂, vesihöyry, metaani). Niihin käytetyt resurssit (raha, raaka-aineet, teknologia, osaaminen) menevät ilmastonmuutoksen kiihdyttämiseen, vaikka sitä pitäisi hillitä. Hävittäjähankinnan ympäristövaikutukset onkin saatava mukaan ilmastokeskusteluun.

* Tilanne suurvaltojen - Yhdysvallat, Venäjä, Kiina - välillä kiristyy uhkaavasti. Meillä on pitkä yhteinen raja Venäjän kanssa ja siksi voimme turvallisuuspoliittisilla valinnoillamme joko liennyttää tai pahentaa tilannetta, joka voi pahimmillaan johtaa suursotaan. Yksi konkreettinen teko jännityksen lievittämisen ja aseriisunnan suuntaan olisi luopua hävittäjähankinnasta tai hankkia mahdollisimman pieni määrä liittoutumattomalta Ruotsilta.

Toivomme, että levität tietoa adressista ja kyselet eduskuntaehdokkaiden kantaa hankintaan. On tärkeää välittää heille tietoa siitä (ks. adressin perusteluosa) ja kannustaa vastustamaan hankintaa.
Voit myös tulostaa ja kerätä nimiä adressiin, tulostettava versio on ladattavissa täältä: https://www.rauhanpuolustajat.org/digilehti/wp-content/uploads/2018/09/havittajaadressi-paperiversio-uusin.pdf?v=f0aa03aaca95
Postita listat Pasilan Rauhanasemalle, os. Veturitori 3, 00520 Helsinki. Meillä ja luonnolla ei ole varaa suunniteltuun hävittäjähankintaan.

Hävittäjämiljardit hyötykäyttöön -kampanjan puolesta

Rony Ojajärvi ja Kirsti Era, Joensuun rauhanryhmä