Adressi Porvoon Ilolan päiväkotipalvelun säilyttämiseksi

Me päiväkotilasten vanhemmat ja muut allekirjoittaneet olemme huolissamme Ilolan päiväkodin tilanteesta. Nyt kun rakennuksen huono kunto ja sisäilmaongelmat on todettu ja päiväkotikiinteistö on päätetty sulkea, on lasten ja henkilökunnan terveyden suojelemiseksi päiväkodille saatava väistötilat Ilolaan jo tänä keväänä. Ilolan Koti- ja kouluyhdistys on tehnyt asiasta vetoomuksen ja vaadimme virkamiesten ratkaisevan asian niin nopeasti kuin mahdollista. Odotamme myös, että meitä asianosaisia päiväkodin käyttäjiä tiedotetaan asian käsittelyn etenemisestä, sekä kuullaan osallisina päätöksenteossa.

Päiväkotikiinteistön huono kunto ei voi olla peruste varhaiskasvatuspalveluiden alasajolle Ilolassa. Lasten sijoittaminen muihin päiväkoteihin ympäri Porvoota johtaisi monenlaisiin ongelmiin alueemme lapsiperheiden elämässä. Kuljetusmatkat kasvaisivat vähintään kaksinkertaisiksi, pahimmillaan päivittäistä ajoa päiväkodin ja kodin välillä tulisi yli 70 kilometriä. Tämä tarkoittaisi erittäin harmillista lasten ja aikuisten ajan hukkaa sekä kustannusten kasvua työajan menetysten ja matkakustannusten muodossa. Päiväkodin lakkautus johtaisi lasten kaverisuhteiden katkeamiseen ja heikentäisi aikaa myöten kylämme yhteisöllisyyttä ja houkuttelevuutta asuinpaikkana.

Päiväkodin lakkauttaminen tekisi alueemme lapsiperheiden elämästä hyvin vaikeaa ja asettaisi perheet ja lapset kaupungin eri puolilla hyvin eriarvoiseen asemaan. Lapsen edun tulisi aina olla ensisijaisesti huomioitava asia päätöksenteossa. Me päiväkotilasten vanhemmat ja muut allekirjoittaneet vaadimme, että Ilolan varhaiskasvatuspalvelut turvataan pystyttämällä väistötilat, joissa päiväkoti voi toimia, kunnes uusi päiväkotikiinteistö tai sivistyskeskus valmistuu.

Ullastiina Mahlamäki, Ilolan koti- ja kouluyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään