AHLBECKSSALEN I NYKARLEBY. Låt konsertsalen få sin forna glans med ett riktigt trägolv!

Ahlbeckssalen befinner sig i den gamla seminariebyggnaden som byggdes 1875. Konsertsalen är känd för att vara en av de bästa konsertsalarna i Österbotten med sin fina akustik och vackra interiör med trägolv och högt till tak samt många tavelporträtt av seminarielärarna. Nu utförs en grundlig och välbehövlig renovering av hela byggnaden, där själva konsertsalen Ahlbeckssalen enligt stadens planer skall få en linoleummatta istället för ett trägolv. Ahlbeckssalen kan räknas till ett av stadens kulturarv som behöver värnas om och bevaras på allra bästa sätt. Konsertsalen tappar sin praktfullhet och glans om man sätter en linoleummatta och det kan påverka akustiken. Ett trägolv är dyrare, men salen har ett fint golv i flera årtionden framåt och vid fina festligheter ett ordentligt dansgolv i vacker atmosfär. För att underlätta städningen i byggnaden används med säkerhet inneskor – precis som i alla andra skolbyggnader. Seminariebyggnaden fyller snart 150 år. Vid återinvigningen och festligheterna av byggnaden i höst 2023 hoppas många att Ahlbeckssalen har ett nytt fint trägolv!

Christine Julin-Häggman    Ota yhteyttä adressin tekijään