Airakselan koulu säilytettävä!

Kuopiossa esitetään lakkautettavaksi 1.8.2013 alkaen kahta pientä kyläkoulua; Airakselan ja Hirvilahden alakouluja. Hirvilahden koulun lakkauttamista vastaan on jo tehty nettiadressi, mutta tässä sama asia Airakselan koulun puolesta.

Airaksela on viihtyisä pieni kylä, ja kyläläisillä on hyvän yhteishengen lisäksi hyvä koulu. Vaikka koulun oppilasmäärä on pudonnut himpun verran alle 20 oppilaan, on kylällä paljon lapsiperheitä - ja kouluun siis uusia tulokkaita! Koulun läheisyyteen rakennettiin hiljattain kevyen liikenteen väylä, koulun katto remontoitiin suurilla kustannuksilla sekä joitakin vuosia sitten koulun viereen tuotiin viipalerakennus, jossa toimii päiväkoti sekä koulun ruokala ja muita tiloja. Nykyiset koululaiset eivät kaikki mahdu mihinkään lähikouluista, ja kun koululaisia ripotellaan moneen suuntaan, mitä säästöä se kaupungille tuo? Niin oppilaat, kuin vanhemmatkin, ovat tyrmistyneitä koulun lakkauttamisajatuksesta. Kaiken huipuksi, tieto lakkauttamisesta tupsahti kirjeellä koululaisten mukana koteihin vasta viime viikolla!

Airakselan koulun lakkauttamiseen liittyvä kuulemistilaisuus järjestetään ma 19.11.2012. Tällä nettiadressilla toivomme saavamme tukea lastemme turvallisen koulunkäynnin jatkumiseen omalla kylällämme!

26.2.2013: Asia Airakselan koulun lakkauttamisesta on edennyt tänään Kuopion Kasvun ja Oppimisen lautakunnan kokouksen myötä koulun lakkauttamista puoltavasti Kuopion kaupunginvaltuustoon. Asialle on laitettu uutena aloittaneet lautakunnan jäsenet heidän ensimmäisessä järjestäytymiskokouksessaan. Onko heillä edes kaikkea tietoa, mitä koulun lakkauttamiseen liittyy? Esityslistan mukaan esim. oppilaiden kuljetuskustannukset eivät ole realistisia, ja kouluun, johon Airakselan koulun oppilaat sijoitettaisiin, ei mahdu käytännössä enää oppilaita. Tai jos tämänhetkiset oppilaat mahtuisivat, mihin mahtuvat ne Airakselan seuraavat 7 oppilasta, jotka olisivat esiopetusta aloittamassa tulevana syksynä saatikka seuraavat sukupolvet sekä meidän kylältä, että toisen koulun läheisyydestä?

Airakselan koulun tilat, sekä viipalerakennus, jossa päiväkoti säilyy, tulisivat säilymään kaupungilla - joten ylläpitokustannuksetkin säilyvät! Päiväkotiin tulisi palkata esiopetuskelpoinen lastentarhanopettaja; kysynpähän vaan, mistä sellainen palkataan, kun kaupungilla tuntuu olevan pätevistä lastentarhanopettajista pulaa?!

Onko edes laillista tehdä päätös valtuustossa maalis-huhtikuussa - kun elokuussa pitäisi aloittaa jo seuraava lukukausi? Opettajien pitää tietää, minne he lukukautensa suunnittelevat ja kuka työskentelee missäkin sekä etenkin lasten on tiedettävä ajoissa, missä koulunkäyntiään taas syksyllä jatkavat!

Taistelu Airakselan koulun säilymisen puolesta jatkuu!