Keski-Pohjanmaa etelään/ Mellersta Österbotten söderut

Keski-Pohjanmaa on perinteisesti osa vanhaa Vaasan lääniä, joten Keski-Pohjanmaan liiton, Pohjanmaan liiton sekä Etelä-Pohjanmaan liiton yhteinen aluehallintovirasto Ely näin ollen luonnollinen. Tätä ratkaisua puoltavat kaikki asialliset argumentit; niin yhteiseen työssäkäynti/talousalueeseen kuin kaksikielisen väestön palvelutarpeisiin liittyvät. Keski-Pohjanmaan liiton tärkein jäsen Kokkolan kaupunki on etelään suuntautumisen kannalla. Keski-Pohjanmaan liiton hallituksen kannanotto pohjoiseen suuntautumisesta syntyi äänestyksen jälkeen.

Me, tämän adressin allekirjoittaneet, toivomme, että valtioneuvostossa, ennen lopullista
päätöstä, tarkkaan tutkittaisiin todellisia yhteistyökuvioita, asukkaitten työssäkäyntialuetta, yritysten ja elinkeinoelämän tahtoa, kieliolusuhteita y.m. tärkeitä tosiseikkoja sekä, että nämä päätöstä tehtäessä huomioitaisiin. Keski-Pohjanmaan liiton hallituksen kanta ei voi olla ainoa ratkaisuun vaikuttava tekijä.

Yhtenäisen alueen puolesta!

Mellersta Österbotten är av tradition en del av det gamla Vasa län och en gemensam regionförvaltningsmyndighet, Ely, för landskapsförbunden i Mellersta Österbotten, Österbotten och Sydösterbotten skulle därför vara naturlig. Alla sakargument talar för en orientering av landskapet Mellersta Österbotten söderut. Det gäller såväl argument som berör ekonomi- och pendlingsområdet, som frågor om service till den tvåspråkiga befolkningen. Den viktigaste medlemmen i Mellersta Österbottens förbund, Karleby stad, har tagit ställning för en orientering söderut. Beslutet om en orientering norrut fattades efter omröstning av styrelsen för Mellersta-Österbottens förbund.

Vi, undertecknare av denna adress, hoppas att statsrådet innan slutgiltigt beslut fattas noggrant analyserar det samarbete som i verkligheten existerar mellan landskapen, invånarnas pendlingsområde, företagens och näringslivets viljeyttringar, språkförhållandena och andra faktorer som bör påverka beslutet. Vi hoppas att dessa fakta skall tas i beaktande. Det beslut som fattats av styrelsen för Mellersta Österbottens förbund kan inte ensamt få avgöra statsrådets ställningstagande.

För en enhetlig region

Stefan Anderson, Anna-Maja Henriksson, Bjarne Kallis, Kauko Kivilehto, Anja Mehtälä, Roy Sabel, Seppo Tastula, Märta-Lisa Westman

Märta-Lisa Westman    Ota yhteyttä adressin tekijään