Alueteatterin toiminnan jatkuminen on turvattava Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueella.

Teatterielämys kuuluu kaikille. Kajaanin kaupunginteatterin alueteatteri vie laadukkaita ja ammattimaisia teatteriesityksiä pienimpiinkin kyliin, taipaleitten taakse. Alueteatteri on eri ikäryhmät huomioivaa matalan kynnyksen palvelua, joka takaa alueellisen tasa-arvon sekä kulttuurin ja taiteen saavutettavuuden toteutumisen pitkistä välimatkoista huolimatta Kainuun ja Koillismaan alueella. Se myös mahdollistaa systemaattisen, laadukkaan teatteritoiminnan isolla maantieteellisellä alueella.

Kuntien vähenevistä resursseista huolimatta Kajaanin kaupunginteatterin alueteatterin valtiontuella mahdollistetut edulliset esitykset ovat tilattavissa alueen kuntiin. Täten kunnat pystyvät vastaamaan uudistuneen kuntien kulttuuritoimintalain edellyttämiin tavoitteisiin.

Kajaanin kaupunginteatterin esitykset ovat erittäin ammattimaisia ja laadukkaita. Tuotannot toteutetaan kekseliäästi, yleisöä yllättäen, ajankohtaisia teemoja käsitellen. Kaupunginteatterin alueryhmällä on 80-120 kiertue-esitystä vuosittain ja se on tuottanut vähintään kolme eri-ikäisille kohdennettua esitystä per näytäntökausi, joista useat kantaesityksiä. Alueteatteri on profiloitunut erityisesti lasten ja nuorten sekä vanhusten ryhmäksi ja sen esitykset ovat keränneet 12 000 -18 000 katsojaa vuosittain Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Alueen asukkaille alueteatterin kiertuetoiminta on ollut ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä ammattiteatteria omalla kotipitäjällä. Samalla toiminta edistää osaltaan koko maakunnan kulttuurikasvatusta ja turvaa kuntien kulttuurikasvatuksen toteutumisen esittävien taiteiden osalta. Nyt tämä toiminta on uhattuna Kajaanin kaupunginteatterin resurssipulan takia.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että maakunnallinen ammattilaisten toteuttama teatteritoiminta on turvattava. Vain ammattitaiteilijoiden tekemät tuotannot ja ammattilaisten toteuttama teatterikasvatus takaavat niiden laadun.

Adressin laativat ja ensimmäisinä allekirjoittivat Pohjois-Pohjanmaan kuntien kulttuurivastaavien verkoston jäsenet.

Pohjois-Pohjanmaan kuntien kulttuurivastaavat    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Pohjois-Pohjanmaan kuntien kulttuurivastaavat voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…