Uusi arkkitehtuuri- ja muotoilukeskus Kaartinkaupunkiin!

Anna tukesi uudelle arkkitehtuuri- ja muotoilukeskukselle keskelle Helsinkiä!

Muotoilu kuuluu kaikille! Avoin helposti lähestyttävä kaikkien yhteinen olohuone designalueen sydämeen!

Suomi tunnetaan korkeatasoisesta arkkitehtuuristaan ja muotoilustaan. Designmuseolla (per.1873) ja Suomen rakennustaiteen museolla (per.1956) on valtakunnallisina erikoismuseoina tärkeä tehtävä suomalaisen muotoilun ja arkkitehtuurin historian vaalijoina sekä keskeisten uusien ilmiöiden esiintuojina.

Nykyiset museotilat ovat vuosien mittaan käyneet toivottoman ahtaiksi ja lisätilat ovat välttämättömiä tehokkaan toiminnan takaamiseksi. On korkea aika saattaa molempien museoiden palvelut vastaamaan nykyaikaisia kansainvälisiä vaatimuksia.

Nykyiselle paikalle museoiden väliselle piha-alueelle on tarkoitus rakentaa lisätilat sekä laajentaa Rakennustaiteen museon aikoinaan torsoksi jäänyt rakennus alkuperäisen suunnitelman mittoihin.

Pöllö-korttelin keskelle nousevan rakennuksen uusissa tiloissa on mahdollista toteuttaa laajoja suomalaisen arkkitehtuurin ja muotoilun näyttelyitä sekä alojen yhteisnäyttelyitä samoin kuin tuoda Suomeen merkittäviä kansainvälisiä katselmuksia. Järjestettävän arkkitehtuurikilpailun tuloksena Helsingin ydinkeskustaan syntyy kansainvälisestikin korkeatasoinen ja näyttävä arkkitehtuurin ja muotoilun keskus – merkittävä lisä Helsingin arkkitehtuurinähtävyyksiin ja jo hahmottuneeseen Designkortteliin sekä pääkaupunkiseudun ja koko Suomen kulttuuritarjontaan.

World Design Capital Helsinki 2012 -vuoden alkulaukauksena arkkitehtuurin ja designin keskuksen arkkitehtuurikilpailun tulokset julki!

Allekirjoita vetoomus viimeistään 4.3.2010 mennessä.

Designmuseo ja Suomen rakennustaiteen museo

www.designmuseum.fi, www.mfa.fi