Armenialaisten kansanmurha tunnustettava

Me allekirjoittaneet vaadimme että eduskunnassa ryhdytään toimiin armenialaisten kansanmurhan tunnustamiseksi historialliseksi tosiasiaksi.

Perustelut: Pitkään jatkuneen diplomaattisen kiertelyn ja kaartelyn jälkeen Yhdysvaltain kongressin edustajainhuone tunnusti viimein 29.10.2019 armenialaisten kansanmurhan historialliseksi tosiseikaksi. Yhdysvaltain senaatti seurasi perässä 12.12.2019. YK:n jäsenmaista 32/193 on siten tähän mennessä kansanmurhan tunnustanut. Näiden joukossa on USA:n lisäksi mm. suurin osa EU-maista/länsimaista sekä Kanada, Ruotsi ja Venäjä.

Vuosien 1914-1923 välillä tapahtunut, noin 1-1,5 miljoonan nykyisen Turkin valtion alueella asuneen armenialaisen kansanmurha silloisten turkkilaisten vallanpitäjien toimesta on kiistämättömästi todistettu historiallinen fakta. Tämän tosiasian Osmanien valtakunnan seuraajavaltio Turkki ja sen vallanpitäjät ovat läpi historiansa johdonmukaisesti pyrkineet kieltämään ja tukahduttamaan asiasta keskustelun niin kotimaassaan kuin maailmalla.

Laajamittaisella kansanmurhan tunnustamisella on suuri symbolinen ja poliittinen merkitys Armenian valtiolle ja sen kansalle, sekä ympäri maailmaa asuvalle armenialaisten diasporalle. Tätä merkitystä lisää erityisesti Armenian historiallisesti ongelmallinen suhde autoritäärisiin naapurimaihinsa Turkkiin ja Azerbaidjaniin, sekä taustalla yhä kytevä konflikti maiden välillä. Konfliktin taustat ovat vahvasti sidoksissa historialliseen kansanmurhaan, eikä se todennäköisesti tule ratkeamaan ennenkuin kysymys kansanmurhan tunnustamisesta ratkaistaan.

Kansanmurhan tunnustavien maiden joukkoon tulee lähitulevaisuudessa Yhdysvaltain vanavedessä todennäköisesti liittymään useita muita valtioita. Tämän todennäköisyyttä lisää Turkin nykyhallinnon kasvavassa määrin aggressiivisuutta osoittava ulkopolitiikka, sekä päivä päivältä väkivaltaisemmat otteet maan omia kansalaisia ja toisinajattelijoita kohtaan.

On luonteva hetki myös Suomelle liittyä armenialaisten kansanmurhan tunnustaneiden valtioiden joukkoon.

Aiheesta on jo olemassa adressi tällä sivustolla? Vastaus: Kyseinen adressi on luotu jo vuonna 2006 ja valtaosa allekirjoituksista on tuolta ajalta. Tämän takia adressi tuskin tulee koskaan luovutetuksi eteenpäin.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Olli Pesonen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Pitäisikö Suomen erota EU:sta?