Armenialaisten kansanmurha tunnustettava

Me allekirjoittaneet vaadimme että Suomen eduskunta ja hallitus tunnustavat armenialaisten kansanmurhan historialliseksi tosiasiaksi.

Perustelut: Vuosikausia kestäneen diplomaattisen kiertelyn ja kaartelyn jälkeen USA:n kongressi tunnusti viimein 29.10.2019 armenialaisten kansanmurhan historialliseksi tosiseikaksi. 32/193 YK:n jäsenmaasta on tähän mennessä kansanmurhan tunnustanut. Näiden joukossa on USA:n lisäksi mm. suurin osa EU-maista sekä Kanada, Ruotsi ja Venäjä.

Vuosien 1914-1923 välillä tapahtunut, noin 1-1,5 miljoonan nykyisen Turkin valtion alueella asuneen armenialaisen kansanmurha silloisten turkkilaisten vallanpitäjien toimesta on kiistämättömästi todistettu historiallinen fakta. Tämän tosiasian Osmanien valtakunnan seuraajavaltio Turkki ja sen vallanpitäjät ovat läpi historiansa johdonmukaisesti pyrkineet kieltämään ja tukahduttamaan asiasta keskustelun niin kotimaassaan kuin maailmalla.

Laajamittaisella kansanmurhan tunnustamisella on suuri symbolinen ja poliittinen merkitys Armenian valtiolle ja sen kansalle, sekä ympäri maailmaa asuvalle armenialaisten diasporalle. Tätä merkitystä lisää erityisesti Armenian historiallisesti ongelmallinen suhde autoritäärisiin naapurimaihinsa Turkkiin ja Azerbaidjaniin, sekä taustalla yhä kytevä konflikti maiden välillä. Konfliktin taustat ovat vahvasti sidoksissa historialliseen kansanmurhaan, eikä se tule ratkeamaan ennenkuin kysymys kansanmurhan tunnustamisesta ratkaistaan.

Kansanmurhan tunnustavien maiden joukkoon tulee lähitulevaisuudessa Yhdysvaltain vanavedessä erittäin todennäköisesti liittymään useita muita valtioita. Tämän todennäköisyyttä lisää Turkin nykyhallinnon kasvavassa määrin aggressiivisuutta osoittava ulkopolitiikka, sekä päivä päivältä väkivaltaisemmat otteet maan omia kansalaisia ja toisinajattelijoita kohtaan.

On tullut luonteva hetki myös Suomelle liittyä armenialaisten kansanmurhan tunnustaneiden valtioiden joukkoon ja tarjota näin vähäinen tarjottavissa oleva diplomaattinen apumme paljon kärsineelle ja unohdetulle Armenian kansalle.

Miksei kansalaisaloite? Vastaus: Kansalaisaloite aiheesta on huomattavasti helpompi luoda ja saada vauhtiin adressin pohjilta.

Aiheesta on jo olemassa adressi tällä sivustolla? Vastaus: Kyseinen adressi on luotu jo vuonna 2006 ja valtaosa allekirjoituksista on tuolta ajalta. Tämän takia adressi tuskin tulee koskaan luovutetuksi eteenpäin.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Olli Pesonen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Onko oikein, että asevelvollisuus koskee vain miehiä?