Pekka Sauri eroon asekeskustelusta

Pekka Sauri osoitti 6.7. taas täyden kykenemättömyytensä mihinkään loogiseen ajatteluun koskien aseiden hallussapitoa ja hankintaa. En tiedä millä arvalla hänet on valittu puheenjohtajaksi, tai edes jäseneksi Kauhajoen ampumatapausta tutkineeseen työryhmään, mutta kommenttiensa perusteella hän ei pysty keskustelemaan asiasta järkevästi, tai perustelemaan kantojaan, vaan esittää oman fanaattisen asevastaisen mielipiteensä totuutena.

"Julmaa sanoa, mutta jos kuolonuhrien määrä on näin alhainen, tapaukset unohtuvat eikä niillä ole vaikutusta aseita koskevaan poliittiseen keskusteluun. ", sanoo Sauri. Hänen mielestään siis Suomen pitäisi olla turvattomampi, ja uhreja tulla lisää, jotta hänen toiveensa täyttyisi ja aseiden yksityinen hallussapito voitaisiin kieltää.

Saurin mielestä "On hämmästyttävää, että Suomessa liikkuu ihmisiä ylipäätään aseet taskussa ihmisten keskuudessa." Kenen tahansa muun mielestä on hämmästyttävää, että 41 -vuotias murhasta ja kahdesta tapon yrityksestä tuomitti ylipäätään liikkuu vapaana ihmisten keskuudessa. Murhaaja liikkuu ase taskussa, vaikka kaikki maan aseet olisi lailla kielletty.

Sauri muistuttaa, että vaikka Porvoon tapauksessakin ampuma-ase on ilmeisesti ollut laiton, on se jossain vaiheessa ollut laillinen. Hän ei ilmeisesti ymmärrä, että aseen voi myös salakuljettaa. Vaikka kaikki Suomen käsiaseet hävitettäisiin, olisi ”elinkautisen” istunut murhamies jostain aseen hankkinut. Maissa jotka ovat kieltäneet aseiden hallussapidon yksityisiltä ei henkirikosten määrä ole vähentynyt sen kummemmin kuin tuliaseella tehtyjen osuus niistä.

Esimerkiksi Isossa-Britanniassa Lain voimaantultua ensimmäisen kahden + kahden vuoden keskiarvoisella tarkastelujaksolla ampuma-aseiden käyttö väkivaltarikoksissa yleistyi noin tuhannella tapauksella (2.648 – 3.685 , +40% vuoteen 2000 mennessä), kesäkuuhun 2001 mennessä poliisi ja tulli havaitsivat Englantiin syntyneen järjestelmällisen ja kattavan laittomien aseiden salakuljetusverkoston.

Saurin yksisilmäinen ja populistinen kommentointi on omiaan luomaan pelkoa ja hämmennystä kansalaisissa. Tämän addressin allekirjoittajat toivovat, ettei Pekka Sauria haastatella enää yhteenkään aselakia, tai aseita koskevaan artikkeliin. Samoin allekirjoittajat ovat sitä mieltä, ettei Pekka Sauria tule ottaa mukaan yhteenkään aseita, tai aselakia koskevaan työryhmään, sillä perusteella että hän ei kykene toimimaan näissä objektiivisesti.

Mikäli koet asian tärkeäksi ole hyvä ja levitä linkkiä!